RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Redactie
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Rapport onthult vrouwenmisbruik in Vietnamese kledingfabrieken

icon
Mode9 april, 2019

Uit een nieuw onderzoek blijkt dat vrouwen in Vietnamese kledingfabrieken systematisch seksueel geïntimideerd en misbruikt worden. De werkomstandigheden in de fabrieken spelen daarbij een zeer belangrijke rol.

 

Het onderzoek werd uitgevoerd door twee organisaties, Fair Wear Foundation (FWF) en Care International. Zij interviewden 763 vrouwen uit de kledingindustrie in drie Vietnamese provincies. 43 procent van de vrouwen gaf aan het afgelopen jaar slachtoffer geweest te zijn van een of andere vorm van geweld. Het gaat dan zowel om bedreigingen, betastingen, slaan tot zelfs verkrachtingen. “Bovendien heerst er een hardnekkige stiltecultuur rond dit onderwerp”, zegt Dr Jane Pillinger, auteur van het rapport. “Sommige vrouwen wilden niet antwoorden op de vragen uit angst dat hun werkgevers of hun echtgenoten erachter zouden komen. We kunnen dus aannemen dat de cijfers in werkelijkheid nog hoger zullen liggen”.

 

Werkomstandigheden

Het onderzoek is het eerste dat een verband legt tussen het (seksueel) geweld in de kledingfabrieken en de specifieke werkomstandigheden die eigen zijn aan de fast fashion industrie. Overwerk, lage lonen, lange werktijden en onrealistische productiedoelen, vaak opgelegd door bekende merken zijn er geen uitzondering. Zo zijn er getuigenissen van werknemers die bovenop de lange werkdagen van 12 u per dag tot 90 overuren per maand presteren tijdens drukke periodes. De studie vond een hoge correlatie tussen overwerk en misbruik op de werkplek. Geweld en intimidatie kwamen 3,8 keer meer voor tijdens het hoogseizoen dan gedurende de rest van het jaar.

 

Nochtans heeft seksueel geweld en intimidatie een negatieve invloed op zowel de productiviteit als het behoud van werknemers, zo blijkt uit de studie. Een kwart van de vrouwen die geweld en intimidatie ervoeren, zei dat ze ook problemen hadden met hun lichamelijke gezondheid; de helft was bezorgd, gestresst of angstig. “We waren geschokt door het schadelijke effect dat het had”, zegt Annabel Meurs, Vietnam country manager van de FWF. “Geweld en pesterijen beïnvloeden de productiviteit, het concurrentievermogen en de bedrijfsreputatie, evenals de integriteit, gezondheid en het welzijn van vrouwen. Het klinkt eenvoudig, maar de meeste kledingmerken zijn zich er niet van bewust dat ze zoveel invloed hebben op de fabrieksvloer.”

 

Aangepaste productiestrategie

Marco Huenh, hoofd van CSR bij het Duitse merk Deuter, zegt dat het bedrijf zijn contracten in 2015 met zijn Vietnamese fabrieken heeft herbekeken nadat ze op de hoogte waren gesteld van de vele overuren. “We weten dat buitensporig overwerk een factor is die de aanwezigheid van seksuele intimidatie of verbaal geweld van vrouwelijke werknemers aan de productielijn kan vergroten. Werknemers die verbaal geweld ervaren, hebben bijna één extra uur per dag nodig om hun dagelijkse doelen te bereiken, wat ook de productie vermindert.”

 

“Om de oorzaak van productiestress weg te nemen – een van de meest voorkomende triggers voor intimidatie – heeft Deuter zijn inkoop- en bestelpraktijken ingrijpend gewijzigd en een sterke, stabiele samenwerking met onze leverancier in Vietnam ontwikkeld. Als gevolg hiervan hebben we overdreven overuren radicaal beperkt. Onze nieuwe productiestrategie heeft absoluut de risico’s verminderd. Het is maar één reden waarom arbeiders langer in onze fabrieken blijven werken dan gebruikelijk in de Vietnamese kledingindustrie.”

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode16 december, 2025
    Omoda neemt Drents Mijn Modewereld over

    Omoda neemt op 1 januari Mijn Modewereld in De Wolden over. Die modewinkel van 8000 m² is een van de grootste van zijn soort in Nederland en biedt meer dan 300 merken aan. CEO Jan Baan spreekt van “een fantastische stap”.

  • icon
    Mode16 december, 2025
    Kiabi viert tien jaar België met zes nieuwe winkels

    Kiabi is in 2026 tien jaar in België, en wil dat vieren met expansie: het Franse modelabel wil op de vroegere Cora-sites vijf nieuwe winkels openen, renoveert zijn eerste flagshipstore in Docks en gaat voor een nieuw logo. De investeringen moeten compenseren voor de wankelende Franse modemarkt.

  • icon
    Mode16 december, 2025
    Xandres keert terug naar winst en zet in op internationale groei

    Het Belgische modemerk Xandres heeft opnieuw de wind in de zeilen: in het gebroken boekjaar 2024-2025 realiseerde het een omzetstijging van 5,7% naar 36,1 miljoen euro. Voor het eerst sinds de overname door Damartex in 2017 slaagt Xandres er ook in om winst te boeken. Dat geeft het bedrijf vertrouwen...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN