RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Jeansmerk Levi’s wordt steeds meer retailer

icon
Mode11 april, 2019

Levi Strauss, beter bekend als Levi’s, wil nog 100 nieuwe winkels openen, vooral in Europa en China. Het jeansmerk heeft de wind in de zeilen en verkocht vorig kwartaal 7% meer.

 

Dubbelcijferige groei

Het Amerikaanse jeanslabel Levi Strauss behaalde in het eerste kwartaal van dit jaar (tot 24 februari) 7% meer omzet, goed voor een totaal van 1,44 miljard dollar (zo’n 1,28 miljard euro). Zonder wisselkoerseffecten ging de omzet er in de fysieke winkels er zelfs met 11% op vooruit. Ook de onlineverkopen gingen er met 20% op vooruit.

De bereikte nettowinst was 147 miljoen dollar (zo’n 130 miljoen euro), te vergelijken met een verlies van 19 miljoen dollar (16,84 miljoen euro) een jaar geleden. Toen kreeg het jeansmerk weliswaar een flinke opdoffer van de Amerikaanse belastingdienst te slikken. De brutomarge kwam uit op 54,6%. 

Levi’s wil een omnichannelkoers gaan varen en trok om die te financieren vorige maand terug naar de beurs. Het merk is er 34 jaar lang weggeweest. Op Wall Street is het bedrijf bij de beursgang op 6,6 miljard dollar (5,85 miljard euro) gewaardeerd, maar de gunstige kwartaalresultaten hebben het aandeel meteen zo’n 6,5% hoger gestuwd. 

 

Eigen winkels in China en Europa

Topman Chip Bergh onthult ook het plan om nog dit jaar 100 nieuwe fysieke winkels te openen. Tot nu toe zijn daarvan al 16 geopend. De meerderheid komt in Europa en in Azië. Zeker China is een topprioriteit voor de topman: vandaag is het land nog maar verantwoordelijk voor 3% van de bedrijfsomzet, terwijl Bergh zich spiegelt aan concurrenten zoals Nike die er 20% van hun omzet halen.

In Europa groeide het merk de laatste twee jaar met ruim 20%. De eigen winkels van het label groeien eveneens al drie jaar met dubbele cijfers. Eind februari had Levi’s 832 eigen winkels. Daarvan waren 115 vestigingen nieuw van vorig jaar, al werden toen ook 41 winkels gesloten. Nog 60% van de omzet komt weliswaar van wholesale.

 

“Belangrijk voor de toekomst”

De omschakeling naar meer directe consumentenverkoop is een verstandige zet, menen analisten, maar ze waarschuwen wel voor het kostenplaatje van die eigen retail. Levi’s zeult immers al lang een hoge schuldenlast van 1,02 miljard dollar (900 miljoen euro) met zich mee. Die kostte het merk alleen al dit kwartaal 200 miljoen dollar aan interesten.

“Op deze manier zelf de controle nemen over de distributie is een belangrijk element voor succes in de toekomst – zeker gezien de problemen met derde partijen zoals warenhuizen”, klinkt het analistenoordeel. “Op deze meer traditionele routes naar de markt kan je eenvoudigweg niet meer bouwen om op middel- tot lange termijn omzetgroei vol te houden in wholesale.”

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode16 december, 2025
    Omoda neemt Drents Mijn Modewereld over

    Omoda neemt op 1 januari Mijn Modewereld in De Wolden over. Die modewinkel van 8000 m² is een van de grootste van zijn soort in Nederland en biedt meer dan 300 merken aan. CEO Jan Baan spreekt van “een fantastische stap”.

  • icon
    Mode16 december, 2025
    Kiabi viert tien jaar België met zes nieuwe winkels

    Kiabi is in 2026 tien jaar in België, en wil dat vieren met expansie: het Franse modelabel wil op de vroegere Cora-sites vijf nieuwe winkels openen, renoveert zijn eerste flagshipstore in Docks en gaat voor een nieuw logo. De investeringen moeten compenseren voor de wankelende Franse modemarkt.

  • icon
    Mode16 december, 2025
    Xandres keert terug naar winst en zet in op internationale groei

    Het Belgische modemerk Xandres heeft opnieuw de wind in de zeilen: in het gebroken boekjaar 2024-2025 realiseerde het een omzetstijging van 5,7% naar 36,1 miljoen euro. Voor het eerst sinds de overname door Damartex in 2017 slaagt Xandres er ook in om winst te boeken. Dat geeft het bedrijf vertrouwen...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN