RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Amazon sluit marktplaats in China

icon
Elektro18 april, 2019

Amazon trekt zich gedeeltelijk terug uit China, de grootste e-commerce markt ter wereld. Het bedrijf gaat er zijn lokale handelsplatform opdoeken, al kunnen Chinese klanten wel nog via Amazon Global bestellen.

 

Binnenlandse concurrentie

Waarom Amazon stopt met het lokale handelsplatform, werd niet bekendgemaakt. Algemeen wordt wel aangenomen dat de binnenlandse concurrentie van Alibaba en JD.com te groot is. Door de sluiting op 18 juli zullen Chinese Amazon-klanten niet langer bij Chinese handelaren kunnen kopen. Via de globale webwinkel zullen ze wel nog producten uit het buitenland kunnen bestellen.

 

Amazons Chinese platform concurreert voor Chinese verkopers met Tmall, eigendom van e-commercegigant Alibaba. Samen met JD.com had Alibaba afgelopen jaar meer dan 80% van de online verkopen in handen in China. De Amerikaanse e-commercereus kwam 15 jaar geleden voor het eerst op de Chinese markt, toen het de online boekhandel Yoyo.com verwierf. In 2011 werd de winkel omgedoopt tot Amazon.cn.

 

Amazon Global

Ker Zheng, marketingspecialist bij het lokale consultancybedrijf Azoya, meent dat Amazon geen voordeel heeft in China ten opzichte van zijn binnenlandse concurrenten. Tenzij iemand op zoek is naar een heel specifiek product, “is er geen reden voor een consument om voor Amazon te kiezen, omdat ze niet in staat zullen zijn om dingen zo snel te verzenden als Tmall of JD.”

 

Een woordvoerster van Amazon heeft gezegd dat het bedrijf in China zou blijven investeren via zijn wereldwijde Amazon Global Store, Kindle-e-readers en online content. Amazon Web Services, de cloud computing-businessunit van het bedrijf, blijft ook bestaan.

Meer over... Elektro
Zie meer
  • icon
    Elektro19 juni, 2025
    Ruim helft alle consumentenelektro online in 2026

    De onlineverkoop van consumentenelektronica groeide vorig jaar met bijna een kwart. Er ligt nog verdere groei in het verschiet, vooral dankzij refurbished smartphones, tenzij de Amerikaanse importtarieven roet in het eten gooien.

  • icon
    Elektro11 juni, 2025
    Abonnementen worden groeimotor voor Fnac Darty

    Fnac Darty gaat op zoek naar groei buiten het traditionele retailmodel: de toekomst is aan diensten, abonnementen, retailmedia en business-to-businessactiviteiten, met circulariteit als rode draad.

  • icon
    Elektro6 juni, 2025
    MediaMarkt: vier keer meer tweedehands, dubbel zoveel ingeruild

    Duurzame elektronica rukt op bij MediaMarkt: het duurzamere BetterWay-label en de inruilservice winnen snel aan belang, ook in België. Een campagne met voormalig toptrainer Jürgen Klopp draagt bij aan de bekendheid.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN