RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Cowboy, de slimme elektrische fiets, opent Brusselse flagshipstore

icon
Algemeen26 april, 2019

De Belgische start-up Cowboy wil Europa veroveren met zijn geconnecteerde designfiets. De opening van een Brusselse belevingswinkel betekent ook het startschot voor internationale expansie: eerst richting Nederland, Frankrijk en Duitsland.

 

Brede doelgroep

“Onze ambitie is het verbeteren van de stadsmobiliteit. We maken opwindende, geconnecteerde fietsen voor een stadspubliek op zoek naar een efficiënt en duurzaam transportmiddel”, zegt mede-oprichter en CEO Adrien Roose. “Senioren waren de eersten om de elektrische fiets te omarmen, maar de doelgroep is volgens ons veel breder. Onze kopers zijn tot nu toe vooral stadsmensen tussen 30 en 50 jaar, die houden van design en die willen ontsnappen aan de beperkingen en stress van het dagelijkse woon-werkverkeer.” Je bedient de fiets met een app op je smartphone. Dat opent nieuwe mogelijkheden, onder andere op het vlak van geolocalisatie, beveiliging en statistieken. Mocht er zich een probleem voordoen, dan is er een chatfunctie die binnen de twee minuten antwoord garandeert. 

 

De prijs van 1990 euro is competitief in vergelijking met meer klassieke topmodellen, dankzij een zakenmodel dat tussenpersonen uitschakelt. Een jaar geleden startte Cowboy met een ‘direct to consumer’ model: “We verkopen de fietsen enkel online, via cowboy.com. Toch denken we dat we een fysieke aanwezigheid nodig hebben, om vertrouwen te wekken en om mensen de kans te geven de fiets uit te proberen”, aldus Roose. “In 2018 deden we tests met pop-upwinkels in Brussel en Antwerpen. Daarnaast bouwen we een netwerk uit van ambassadeurs: zij komen op afspraak naar je toe met de fiets. Een op twee kopers koopt meteen online, de andere helft maakt eerst een proefrit.”

 

Met testparcours

De pop-ups bleken te klein om de complete ‘Cowboy-ervaring’ waar te maken: klanten konden er wel de fiets bewonderen op een display, maar het merk wil toch zoveel mogelijk kandidaat-kopers op de fiets krijgen. “Een op vijf consumenten die de fiets testen, koopt hem ook.” Daarom investeert de start-up nu in grote ‘Saloon’-winkels die inzetten op beleving en service. “Een beetje naar het voorbeeld van de Nike-winkels. We creëren een levendige atmosfeer met neonlichten, een koffiehoek met fauteuils, een lange tafel met iPads en vooral ook een minstens 25 meter lang parcours om de fiets uit te proberen.” 

 

In de eerste vestiging, aan het kanaal in Brussel, bevat dat parcours zelfs een stevige helling, ideaal om de kracht van de automatische motorassistentie te ondervinden. “We hebben een grote ruimte nodig en die vind je niet makkelijk in stadscentra. Hier hebben we geluk gehad, we zitten vlakbij het centrum en we hebben 700 m². Het is nog wel een pilot: we zoeken het evenwicht tussen merkbeleving en rentabiliteit.”

 

Naar het buitenland

Tot nu toe verkocht Cowboy meer dan duizend fietsen, maar dit jaar moeten dat er tienduizend worden, mede dankzij expansie naar het buitenland. “We lanceren Cowboy nu ook online in Nederland, Duitsland en Frankrijk. In een twintigtal Europese steden kunnen consumenten al een afspraak voor een proefrit maken met een ambassadeur. Tegen eind dit jaar zullen dat een vijftigtal steden zijn. We plannen ook de opening van Cowboy Saloons in Amsterdam, Parijs en Berlijn.” 

 

Voorlopig houdt het bedrijf het bij de beproefde aanpak van Henry Ford: één model, verkrijgbaar in elke kleur zolang het maar zwart is. “We zijn een jonge start-up; dus we hebben ons eerst willen focussen op de kwaliteit van ons product. Een mannenmodel geeft meer mogelijkheden voor een strak design. In een volgende fase gaan we wel een meer inclusief model ontwikkelen dat wat comfortabeler is voor vrouwen. Zij vertegenwoordigen vandaag zo’n 10% van ons cliënteel.” Nu lanceert de Brusselse start-up alvast een nieuw 2019 model.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN