RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Auchan zet 21 winkelsites in de etalage

icon
Food2 mei, 2019

De groep Auchan beleeft moeilijke tijden. De Franse distributiereus moest begin maart nog een verlies van meer dan 1,1 miljard euro opbiechten en start nu met een grote reorganisatie.

 

700 à 800 medewerkers in onzekerheid

Na Carrefour en Casino kondigt nu een derde Franse distributiereus, Auchan, een grote reorganisatie aan. De groep, die begin maart een jaarverlies van meer dan 1,1 miljard euro bekendmaakte (op een jaaromzet van zo’n 40 miljard euro), startte toen een rentabiliteitsoefening op voor zijn 637 winkels en commerciële sites in Frankrijk. Een eerste resultaat daarvan is een lijst met 21 sites die verlieslatend zijn en waarvan de groep de verliezen niet langer kan of wil compenseren. Daarbij 13 supermarkten, vier Chronodrive-afhaalpunten, twee winkelcentra en een hypermarkt. De bewuste winkelsites tellen zo’n 700 à 800 medewerkers.

 

Volgens retailspecialisten lag de focus van de Franse distributeurs te lang op het zo snel mogelijk laten groeien van het aantal vierkante meter verkoopoppervlakte. Een liedje dat maar kan blijven duren zolang de taart groter wordt. Maar nu de uitgaven in de Franse super- en hypermarkten niet langer stijgen, stoot dit model op zijn limieten. “Auchan was een van de spelers die het langst in de ontkenningsfase is blijven zitten, maar heeft nu geen keuze meer”, zegt retailspecialst Olivier Dauvers in de krant La Croix.

 

Meer buurtwinkels en zelfstandigen nodig

Dat Auchan niet tijdig het geweer van schouder heeft veranderd, blijkt uit de winkelportefeuille van de groep in zijn thuisland (nog altijd goed voor 35 procent van de omzet): de groep haalt nog altijd 80 procent van zijn omzet uit zijn hypermarkten. In dat segment kan Auchan nog amper op tegen het prijzenoffensief van grote concurrent Leclerc en de opkomst van onlinegiganten als Amazon. En de acties van de ‘gele hesjes’, die om de haverklap de toegang tot de grote winkelcentra blokkeren, hebben er de zaken alleen maar moeilijker op gemaakt: alleen al in november en december verloor Auchan 140 miljoen euro omzet.

 

“De winkelportefeuille van Auchan is niet meer aangepast aan de tijd”, zegt de retailspecialist. Zo telt Auchan amper 350 kleinere buurtwinkels, een segment dat wel nog de wind in de zeilen heeft en bovendien grotere winstmarges genereert. Ter vergelijking: Intermarché heeft er intussen al 1.600. Daarnaast heeft Auchan, net als Carrefour trouwens, veel meer geïntegreerde winkels, terwijl groepen als Intermarché, Leclerc en Système U veel meer met zelfstandigen werken. En zelfstandigen reageren doorgaans sneller op wijzigende marktomstandigheden.

 

Topman Edgar Bonte, die sinds oktober het roer in handen heeft, blijft naar eigen zeggen geloven in de hypermarktformule, op voorwaarde dat die zich heruitvindt: meer focus op beleving (horeca, food corners e.d.) en meer shop-in-shops in samenwerking met de andere winkelketens van moedergroep Mulliez Holding, waaronder Decathlon, Leroy Merlin of Kiabi.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN