RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Delhaize bant plastic verpakkingen op de versafdeling

icon
Food16 mei, 2019

De ijsbergsla ligt voortaan onverpakt in de rekken bij Delhaize, en de druiven komen in papieren zakjes. De retailer wil de hoeveelheid plastic in de afdeling groenten en fruit met 80% reduceren: de eerste stap om CO2-neutraal te worden in 2021.  

 

Producten in bulk

Tien supermarkten van de keten testen vanaf nu een aangepaste afdeling groenten en fruit, die producten zoveel mogelijk aanbiedt in bulk of in recycleerbare verpakkingen. Vanaf september, na de testfase, rolt de retailer het nieuwe concept uit naar de andere filialen en ook naar de aangesloten winkels. Dat gebeurt stap voor stap omdat er toch wat investeringen nodig zijn, zoals aangepast meubilair en meer weegschalen. Het project mikt op een besparing van 12 ton plastic per supermarkt per jaar. 

 

Een reductie met 100% is niet haalbaar, omdat sommige producten nu eenmaal een beschermende verpakking nodig hebben, en ook om logistieke redenen. Waar verpakkingen niet kunnen worden afgeschaft, wil Delhaize ze verminderen of compenseren. “Samen met onze leveranciers zoeken we naar de beste oplossing per product. Klanten vragen hierom, en wij nemen onze verantwoordelijkheid”, zegt commercieel directeur Françoise Burlet aan RetailDetail. “De eerste reacties zijn erg positief, hoogstens komen er vragen over de houdbaarheid en de hygiëne.”

 

CO2-neutraal in 2021

Het initiatief past in een ambitieus duurzaamheidsplan dat tegen 2021 ook voedselverspilling gaat aanpakken en komaf zal maken met de CO2-uitstoot. “Vandaag schenken we al 26% van onze voedseloverschotten, of zowat 3000 ton per jaar, aan de Voedselbank of aan lokale verenigingen. Tegen 2021 moet dat 50% worden. We willen bovendien als eerste Belgische retailer onze ecologische voetafdruk volledig neutraliseren in twee jaar tijd.”

 

De CO2-uitstoot verminderde al met 44% sinds de start van de meting in 2008. Verdere stappen moeten het hoofdkantoor en de winkels, maar ook de bevoorradingsketen helemaal CO2-neutraal maken. Onder de maatregelen: zonnepanelen en andere vormen van groene energie, natuurlijke koelmiddelen, dubbeldek-vrachtwagens, stadsleveringen per fiets, bedrijfsfietsen, groene bedrijfswagens… Ook de leveranciers en de aangesloten ondernemers zal de retailer betrekken bij het project. 

 

Iedereen zal de vorderingen op de voet kunnen volgen op de webpagina’s van het project, dat ‘The Lion’s Footprint’ werd gedoopt. “We willen transparant communiceren en in dialoog gaan met alle betrokkenen.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN