RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Coca-Cola is grootste wereldmerk, Unilever sterkste fabrikant

icon
Food21 mei, 2019

Coca-Cola, Colgate en Maggi blijven de grootste consumentenmerken ter wereld. De sterkste stijger in de rangschikking is Vim, maar groeien wordt steeds moeilijker voor FMCG-merken. De sleutel: werk op penetratie en vergeet de oudere consument niet.

 

Unilever heerst

Elk jaar publiceren de onderzoekers van Kantar Worldpanel hun lijst van de vijftig populairste wereldmerken. Ze analyseerden voor de zevende editie van hun Brand Footprint Report opnieuw meer dan 21.400 merken en een miljard huishoudens in 49 landen op vijf continenten, tussen november 2017 en november 2018. Voor elk merk onderzochten ze hoeveel gezinnen het wereldwijd kopen, en hoe vaak. We zien weinig verrassingen aan de top van de rangschikking: Coca-Cola, Colgate en Maggi bezetten de eerste drie plaatsen, net als vorig jaar. De vijf sterkste groeiers vorig jaar waren de merken Vim, Kinder, Brooke Bond, Dettol en Doritos. 

 

Unilever is de best presterende fabrikant in de rangschikking, vertegenwoordigd met wel zeventien merken waarvan er zes vaker dan één miljard keer gekocht werden in 2018: Lifebuoy, Sunsilk, Knorr, Dove, Lux en Sunlight.

 

Het belang van vijftigplussers

Groei blijft een enorme uitdaging voor FMCG-merken. De markt vertraagt, de consumptie daalde met 2,1%, en wel 54% van de onderzochte merken ging achteruit. 84% van de merken in de top-50 stonden er vijf jaar geleden ook al in, maar slechts vier merken slaagden erin om élk jaar te groeien: Dettol, Dove, Nivea en Vim. Dat zijn opmerkelijk genoeg alle vier merken die al meer dan honderd jaar oud zijn, niet bepaald ‘digital natives’ dus. 

 

Het klopt wél dat alle retailers en alle merken een online aanwezigheid moeten uitbouwen. Maar: even belangrijk is het inzicht dat vijftigplussers belangrijker zijn voor FMCG-merken dan Millennials en Generatie Z bij elkaar opgeteld. Een andere trend is de vervaging tussen verschillende kanalen, meer bepaald tussen retail en out-of-home. Blurring, heet dat. En de nieuwe wereld rukt op: tien Indiase en Chinese merken zouden vlot in de top-25 komen als ze aan wereldwijde expansie zouden doen, zegt Kantar.  

 

De sleutel tot groei blijft penetratie: meer shoppers bereiken, aanwezig zijn in meer markten, meer categorieën, mikken op nieuwe noden, op meer consumptiemomenten.

 

De top tien wereldmerken volgens Kantar Worldpanel

 Rang  Merk  Fabrikant
 1  Coca-Cola  The Coca-Cola Company
 2  Colgate  Colgate-Palmolive
 3  Maggi  Nestlé
 4  Lifebuoy  Unilever
 5  Lay’s  PepsiCo
 6  Pepsi  PepsiCo
 7  Nescafé  Nestlé
 8  Dove  Unilever
 9  Sunsilk  Unilever
 10  Indomie  Indofood

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food19 juni, 2025
    Europese retailers maken bezwaar tegen overname Kellanova door Mars

    De Europese Commissie gaat de overname van Pringles-producent Kellanova door Mars uitgebreid onderzoeken, nadat retailers hun bezorgdheid hebben geuit over een mogelijk te grote machtpositie van de fabrikant.

  • icon
    Food19 juni, 2025
    Paul Bulcke neemt afscheid van Nestlé-top

    Na een loopbaan van bijna een halve eeuw bij Nestlé legt Paul Bulcke in april 2026 zijn functie als voorzitter van de raad van bestuur neer. De Belg wordt opgevolgd door de Spanjaard Pablo Isla, ex-topman van Inditex.

  • icon
    Food18 juni, 2025
    [In Beeld] Philip’s Biscuits opent vijfde koekjeswinkel in Gent

    Antwerpse Handjes in Gent? Toch wel, want Philip's Biscuits heeft in Gent de deuren geopend van een nieuwe winkel. Het is ondertussen de vijfde vestiging van de formule uit de Koekenstad.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN