RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Start Sligro België “heel moeizaam”

icon
Food23 mei, 2019

De Nederlandse horecagroothandel Sligro had zich de verovering van België wel heel anders ingebeeld. Het is vechten voor elke nieuwe winkel: “De concurrentie heeft ons flink dwarsgezeten”, zegt CEO Koen Slippens.

 

“Champions League-sponsor van de advocatuur”

Oorspronkelijk wou Sligro de Belgische markt betreden via overnames, maar dat lukte niet: “De goede partijen waren niet te koop. Daarom wilden we het op eigen kracht doen”, zegt Slippens in de Nederlandse zakenkrant FD. “Maar toen kwam er toch beweging in de markt”: Sligro slaagde er in Java en later ook ISPC in te lijven en kon uiteindelijk in november 2018 ‑ weliswaar een jaar later dan gepland ‑ zijn eerste vestiging openen, in Antwerpen. Maar zelfs die opening kwam even in het gedrang, want Sligro was vlak daarvoor zijn bouwvergunning kwijtgeraakt.

 

“De concurrentie heeft ons flink dwarsgezeten“, zegt de Sligro-topman, net als de buurtbewoners van de nabijgelegen wijk Het Eilandje. “We zijn een Champions League-sponsor van de advocatuur geworden”, verwijst Slippens naar de vele bezwaarschriften en rechtszaken die hij op zijn weg tegenkwam. Uiteindelijk zijn alle zaken wel in het voordeel van Sligro beslecht, zo klinkt het.

 

Nog twee maanden geduld

Van een vliegende start is in Antwerpen echter (nog) geen sprake: vooral de zelfbedieningsklant laat het afweten. Sligro mikt op een 50/50 verdeling van bezorgklanten en cash & carry, maar die verhouding is nu nog 80/20. “We moeten harder vechten om de zelfbedieningsklant binnen te halen”, bevestigt de Belgische directeur Rudi Petit-Jean. “Daarvoor zullen we bijvoorbeeld ook kookdemonstraties moeten geven.” Om snackbarhouders naar de winkel te lokken, stuurt Sligro zijn mensen alvast op pad: “We hebben al onze medewerkers een fiets gegeven en ze met een stapel flyers langs de frituren gestuurd. Je moet klanten heel direct benaderen.”

 

Over twee maanden denkt Petit-Jean dan toch op het gewenste omzetniveau te komen. En het blijft de bedoeling even winstgevend te worden als de vestigingen in Nederland: “De kosten liggen wat hoger, maar we verwachten dat daar meer omzet tegenover staat”, aldus nog Petit-Jean.

 

Vechten voor elke nieuwe winkel

In Brugge, waar een volgende vestiging moet komen, maakt Sligro België zich op voor een nieuw juridisch gevecht: “Daar komt onze grootste opponent vandaan” (Horeca Totaal Brugge, nvdr). “Met de overheden kunnen wij hier prima zaken doen, maar binnen de Belgische wetgeving kunnen tegenstanders telkens bezwaar maken”, heeft Slippens intussen geleerd.

 

Daarom benadert de CEO het Belgische avontuur naar eigen zeggen ‘pragmatisch’: “We gaan niet keurig ons lijstje met gewenste vestigingen afwerken, maar openen gewoon de vestigingen die het eerste open kunnen. Dan gaat misschien niet als eerste de nummer één van ons wensenlijstje open, maar nummer vijf. Dat is dan maar zo. Dat is ondernemen.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN