RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Lichte omzetstijging, flink lagere winst voor Lucas Bols

icon
Food23 mei, 2019

De Nederlandse drankengroep Lucas Bols (bekend van de jenever) zag de verkoop in zijn gebroken boekjaar 2018/19 (tot 31 maart) vooral stijgen in landen waar de winstmarges lager liggen. Dat heeft dan weer een impact op de jaarcijfers…

 

Sterke groei in VS

Eerst het goede nieuws: Lucas Bols klokt af op een jaaromzet van 92,5 miljoen euro, goed voor een lichte stijging met 0,3%. Vooral de wereldwijde merken (waaronder Bols en Passoa) groeiden sterk: die omzet steeg 3,5%. De regionale merken (met onder meer de Italiaanse likeuren Galliano en Vaccari) vertonen dan weer tekenen van beterschap: de omzetdaling nam af tot 5,9% dankzij een sterk tweede halfjaar.

 

Regionaal vallen grote verschillen op: terwijl de regio Noord-Amerika een sterke dubbelcijferige groei laat optekenen dankzij een omzetgroei van 20% in de Verenigde Staten, daalde de omzet in West-Europa met 3,9%. Azië-Oceanië presteerde in lijn met vorig jaar en de opkomende markten keerden weer terug naar groei dankzij de betere tweede jaarhelft.

 

Flink lagere brutomarge

De totale brutomarge daalde echter met 160 basispunten naar 59,2%. Topman Huub van Doorne, die in 2006 Bols overkocht van Rémy Cointreau, schrijft dit toe aan “de geografische mix met meer leveringen aan markten met een lagere marge” alsook aan “de introductie van Nuvo” in de VS. Lucas Bols verwierf eind 2017 de wereldwijde distributierechten voor deze mousserende roze likeur. Netto hield de Amsterdamse drankengroep 16,6 miljoen euro winst over, een pak minder dan de 20,4 miljoen van een jaar eerder.

 

“2018/19 was een jaar waarin we strategisch gezien veel voor elkaar hebben gekregen en de basis voor verdere groei is versterkt”, zegt Van Doorne: “We zijn verheugd met de groei van 3,5% van de wereldwijde merken, als gevolg van sterke groei in de VS, het VK en China. De retailmarkt in West- Europa was echter uitdagender en de Japanse markt voor likeuren liet een daling zien. We zijn blij dat we in de VS en China, belangrijke groeiregio’s voor onze wereldwijde merken, beter hebben gepresteerd dan de markt.”

 

De topman blikt dan ook vol vertrouwen vooruit: “Dankzij een aanzienlijk aantal nieuwe en verlengde distributiecontracten met zowel bestaande als nieuwe distributiepartners hebben we onze toegang tot belangrijke markten voor de komende jaren gewaarborgd en geoptimaliseerd. Ons vermogen om partnerships aan te gaan met vooraanstaande distributeurs over de hele wereld is een weerspiegeling van onze sterke merkenportefeuille.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN