RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Luxemburgs Cloche d’Or opent met ‘hypermarkt van de toekomst’ van Auchan

icon
Algemeen29 mei, 2019

In Luxemburg heeft het nieuwe winkelcentrum Cloche d’Or de deuren geopend. Met 130 winkels, waaronder H&M-dochter Arket en een ‘hypermarkt van de toekomst’ van Auchan, moet het een trekker worden voor de hoofdstad van het Groothertogdom.

 

130 verschillende formules

Het gloednieuwe winkelcentrum, dat via Ceetrus in handen is van de Auchan-groep, wil de kern van een hele nieuwe wijk vormen in Luxemburg-Stad. Op 75.000 m² biedt het ruimte aan 130 verschillende formules en 20 horecagelegenheden. Onder meer H&M-lifestyleketen Arket vindt er onderdak, net als onder meer Etam, Scotch & Soda, de meeste Inditex-ketens en de eerste Luxemburgse vestiging van H&M Home. Het winkelcentrum biedt ook nog een foodhal van 4.000 m² en een evenementenruimte van 400 m².

 

De meeste ruimte wordt echter ingenomen door eigenaar Auchan, dat er zijn hypermarkt van de toekomst heeft geopend. Met een oppervlakte van liefst 12.000 m² is de zogeheten ‘lifestore’ een laboratoriumwinkel volgens een volledig nieuw concept. De Franse keten verwacht er over drie jaar 2,6 miljoen klanten en 131 miljoen euro omzet en experimenteert er met horeca, evenementen en verse voeding. Zo worden in serres ter plaatse verse kruiden gekweekt, zijn verschillende open ruimtes voor animatie en infosessies voorzien en maken diëtisten, personal shoppers en sportcoaches op de winkelvloer hun intrede.

 

“Het was onze bedoeling om het klassieke model van grootdistributie op zijn kop te zetten. We hebben het onszelf gegund om te durven”, vertrouwt topman van Auchan Luxemburg Cyril Dreesen toe aan Linéaires. “We hebben ons vooral proberen aan te passen aan het leven van de inwoners, of dat nu kantoorwerkers, families of buitenlandse bezoekers uit Frankrijk, België of Duitsland zijn.”

 

Voorkeur voor voeding

Om toegang tot de winkel langs alle kanten van het winkelcentrum te vergemakkelijken, is de hele looproute opnieuw uitgedacht en zijn er vier ingangen en vijf uitgangen voorzien, met kassa’s op verschillende plaatsen. Het zwaartepunt ligt in de winkel op drie hallen: voeding, drogmetica en wonen. In het midden is ook nog een grote brasserie met 90 zitplaatsen.

 

De categorieën kleding en boeken zijn weliswaar geschrapt in dit concept, ten voordele van meer ruimte voor bioproducten en een ruime wijnkelder. Dat de voorkeur naar voeding gaat, blijkt ook uit het feit dan liefst honderd van 477 medewerkers in de vestiging rond voedselbereiding werken. Opmerkelijk is wel dat Auchan in de nieuwe winkel geen tabak verkoopt, in Luxemburg nochtans een trekker onder toeristen.

 

 

Bron: Centre commercial LCO door fishandchips op Vimeo.

 

Bron: L’essentiel op YouTube.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 juni, 2025
    Mode en horeca tillen El Corte Inglés naar hogere winst

    El Corte Inglés boekte vorig jaar een solide winstgroei. Vooral huismerken en e-commerce leverden het Spaanse warenhuisconcern meer marge op, terwijl mode en horeca fysieke trekkers waren.

  • icon
    Algemeen20 juni, 2025
    Amazon vervangt medewerkers door AI

    Amazon-topman Andy Jassy noemt de impact van generatieve kunstmatige intelligentie zo ingrijpend, dat de personeelsbezetting de komende jaren zal afnemen. “De manier waarop we werken verandert,” aldus Jassy. “We zullen minder mensen nodig hebben voor sommige jobs en meer voor andere.”

  • icon
    Algemeen19 juni, 2025
    Nederlander koopt minder, maar besteedt meer online

    In het eerste kwartaal van 2025 hebben Nederlandse consumenten minder vaak online gewinkeld, maar wél meer uitgegeven. Opvallend: ze besteedden meer aan producten en minder aan diensten. Wat valt daaruit te leren?

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN