RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Nog geen leefbare lonen voor textielarbeiders

icon
Mode4 juni, 2019

Zes jaar na de Rana Plaza-ramp in Bangladesh laten de arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders nog altijd veel te wensen over. Dat besluit de universiteit van Sheffield in een nieuw rapport.

 

Vooruitgang is onduidelijk

Veel van de beloftes die multinationals maakten na de instorting van het Rana Plaza-complex in Bangladesh in 2013, waarbij meer dan duizend textielarbeiders om het leven kwamen, zijn (nog) niet nagekomen. Zo leven de mensen die de kleding maken nog vaak onder de armoedegrens en stelt vakbondsvertegenwoordiging in realiteit amper iets voor. Het is moeilijk om te weten te komen of merken de beloofde voorwaarden nu echt nakomen, maar professor Genevieve LeBaron kan zich moeilijk van de indruk ontdoen dat sommige merken zich in de nasleep van de ramp vooral omwille van de publiciteit hebben aangesloten bij de talrijke en ambitieuze initiatieven om de omstandigheden in de fabrieken te verbeteren.

 

Er zou vooral een gebrek aan transparantie zijn rond de gehanteerde criteria. Zo beloven veel merken en lokale overheden de arbeiders een leefbaar loon te betalen, maar over hoeveel zo’n minimumloon dan is, lopen de meningen uiteen. Dat blijkt alleszins uit een analyse van de productieomstandigheden bij twintig grote modemerken door de universiteit van Sheffield, die de krant Financial Times kon inkijken.

 

De schuld ligt evenwel niet alleen bij de modemerken, blijkt uit het rapport: het zijn ook de producerende landen zelf die de lonen zo laag mogelijk willen houden om de textielindustrie niet kwijt te raken. In Cambodja zou het officiële minimumloon minder dan de helft van een leefbaar loon bedragen en in Bangladesh is het huidige minimumloon zelfs maar een kwart van een leefloon. Toen medewerkers recent in Bangladesh op straat kwamen om hiertegen te protesteren, werd de opstand hardhandig uiteen geslagen.

 

H&M en C&A beste criteria

Wat dan wel een fatsoenlijk minimumloon zou zijn? Volgens de onderzoekers van Sheffield hanteert de Schone Kleren Campagne de meest robuuste criteria. Deze standaard wordt ook gehanteerd door de merken H&M, C&A en G-Star Raw en scoren volgens de studie dus het best.

 

Andere onderzochte modegroepen, die een enquête invulden om mee te werken aan de studie, zijn onder meer Adidas, Gucci, Inditex en Primark. Van Inditex bracht de Spaanse afdeling van Schone Kleren Campagne pas nog aan het licht dat sommige naaisters slechts 178 euro per maand verdienen voor werkweken van 65 uur. Ook minderjarigen zouden in de fabrieken aan de slag gaan en wie er start, doet dat regelmatig zonder contract. 

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode18 december, 2025
    Dankzij een krachtig slotkwartaal haalt Birkenstock meer omzet dan gepland

    Birkenstock presteert beter dan voorzien: de omzet kwam in het afgelopen boekjaar uit op 2,1 miljard euro en alle regio’s groeiden dubbelcijferig. Ook in het vierde kwartaal lag de groei boven de eigen verwachtingen. Het bedrijf blikt vol vertrouwen vooruit naar het nieuwe boekjaar.

  • icon
    Mode18 december, 2025
    Lululemon naar vijf extra markten in Centraal- en Oost-Europa

    Lululemon breidt in 2026 uit naar vijf nieuwe landen in Europa, met behulp van franchise. Ook in India gaat het sportieve merk van start. De aankondiging volgt op een woelige week voor de Amerikaanse maker van yogaleggings.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    Pepco Group boekt 8,7% omzetgroei na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN