RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

West-Europeaan koopt minder dure smartphones

icon
Elektro13 juni, 2019

Dure smartphones vallen almaar minder in de smaak, vooral in West-Europa. Huawei heeft, mede daardoor, Apple van de tweede plaats gestoten – al is het nog maar de vraag hoe lang het Chinese bedrijf zijn opmars kan voortzetten.

 

83,7 miljoen smartphones verkocht

In de eerste drie maanden van dit jaar zijn er in de EMEA-zone (Europa, Midden-Oosten en Afrika) 83,7 miljoen smartphones verkocht, zo becijferde marktonderzoeker IDC. Die daling met 3,3% is een zoveelste bevestiging dat de markt van de mobiele telefoons aan het vertragen is.

 

De totale omzet exclusief taksen zakte met 10% naar 26,78 miljard dollar (een kleine 24 miljard euro). Dat brengt de gemiddelde prijs per toestel op net geen 320 euro: “De gemiddelde verkoopprijs daalde in West-Europa”, schrijft IDC. “Enkel in Centraal- en Oost-Europa hielden de gemiddelde verkoopprijzen stand op jaarbasis.” Wel geeft een West-Europeaan nog altijd dubbel zoveel uit aan een smartphone als iemand uit Oost-Europa.

 

Huawei wint (maar hoelang nog?)

“Bij de merken blijft Huawei grote stappen vooruit zetten, en dat geldt ook voor Xiaomi”, zegt researchmanager Marta Pinto. Huawei ziet zijn marktaandeel klimmen van 14,86% in het eerste kwartaal vorig jaar naar 25,39% nu en stoot daarmee Apple van de tweede plaats. “Apple heeft een lastig kwartaal achter de rug: zijn marktaandeel van 23% nu is het laagste Q1-resultaat in vijf jaar.” Samsung ziet zijn marktaandeel lichtjes teruglopen van 30,76% naar 29,47%.

 

Vraag is hoelang Huawei zijn indrukwekkende opmars nog zal kunnen voortzetten nu president Trump het Chinese bedrijf op de zwarte lijst heeft gezet. Daardoor dreigen consumenten geen Android-upgrades meer te krijgen en zouden populaire Amerikaanse apps en diensten (denk aan Facebook of YouTube) op termijn niet meer ondersteund worden. Dat feit creëert zoveel onduidelijkheid en onzekerheid dat IDC zich niet langer aan een prognose voor de rest van het jaar durft te wagen.

Meer over... Elektro
Zie meer
  • icon
    Elektro19 juni, 2025
    Ruim helft alle consumentenelektro online in 2026

    De onlineverkoop van consumentenelektronica groeide vorig jaar met bijna een kwart. Er ligt nog verdere groei in het verschiet, vooral dankzij refurbished smartphones, tenzij de Amerikaanse importtarieven roet in het eten gooien.

  • icon
    Elektro11 juni, 2025
    Abonnementen worden groeimotor voor Fnac Darty

    Fnac Darty gaat op zoek naar groei buiten het traditionele retailmodel: de toekomst is aan diensten, abonnementen, retailmedia en business-to-businessactiviteiten, met circulariteit als rode draad.

  • icon
    Elektro6 juni, 2025
    MediaMarkt: vier keer meer tweedehands, dubbel zoveel ingeruild

    Duurzame elektronica rukt op bij MediaMarkt: het duurzamere BetterWay-label en de inruilservice winnen snel aan belang, ook in België. Een campagne met voormalig toptrainer Jürgen Klopp draagt bij aan de bekendheid.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN