RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

"Ahold Delhaize weet meer dan Amazon en Alibaba"

icon
Food1 juli, 2019

Online groeit 30 tot 40% bij Ahold Delhaize, zegt Frans Muller, ondertussen een jaar CEO van de fusiegroep. De troef van de supermarkten ten opzichte van onlinereuzen als Amazon of Alibaba? Dat food lokaal is, meent Muller.

 

Duurzaamheid en verantwoordelijkheid “moeten”

Retailers hebben hun verantwoordelijkheid te nemen, meent Frans Muller, sinds 1 juli vorig jaar topman van Ahold Delhaize. De supermarktgroep zet daarom in op duurzaamheid en gezonde voeding, zoals met voedingsdeskundigen op de winkelvloer in Amerika of het verminderen van plasticafval. Dat vertelt Muller in een terugblikinterview op zijn eerste jaar in het NRC Handelsblad. 

“We móéten een bijdrage leveren”, zegt Muller tegenover NRC, die ook wil zorgen voor de volgende generatie en die daarna. “Hoe gaan we de ontbossing tegen? Wat doen we tegen het plasticprobleem?” Hij begrijpt de ongerustheid, want “er is ook geen enkele reden om er níét ongerust over te zijn”, maar wijst er wel op dat verandering tijd vergt. 

“Vaak heb je heel veel partijen nodig om een kritische massa te bereiken voor je dit soort grote veranderingen kan bereiken: regeringen, leveranciers, concurrenten. Want je zou kunnen zeggen dat we een groot bedrijf zijn, met onze 62 miljard euro omzet en ruim 370.000 werknemers. Maar voor een aantal écht complexe zaken zijn we nog steeds vrij klein”, aldus de topman, die zelf bewust geen vlees eet.

 

“Food is lokaal”

Over de bedreiging van spelers zoals Amazon of Alibaba toont Muller zich daarentegen minder ongerust. Online groeit bij Ahold Delhaize 30 tot 40%, klinkt het. “Bedrijven zoals Amazon en Alibaba zouden een disruptor kúnnen zijn. Maar dat moeten ze in de voeding eerst nog maar eens bewijzen. Want voeding is iets heel anders dan elektronica, kleding of boeken.”

“Food is lokaal”, meent de topman, en dat heeft de supermarkt voor op de onlinereuzen. Het betekent ook dat de supermarktgroep het vak én zijn klanten beter kent: “Ik denk dat wij heel veel kennis hebben over verse voeding die bij zulke partijen ontbreekt. Over inkopen, vervoeren, verwerken – allemaal kennis die wij in de afgelopen 150 jaar hebben opgebouwd.” 

 

Heel veel kennis over klanten

“Bovendien gaat een goede 70 procent van al onze verkopen via klantenkaarten. Dus we hebben héél veel kennis over de klanten die bij ons voeding kopen.” Lokale voedingsvoorkeuren en -eigenheden, daar hebben die giganten zelfs helemaal geen verstand van, klinkt het resoluut.

Ahold Delhaize heeft in ieder geval “een sterk fundament”, volgens Muller, waarop de topman nu verder wil bouwen. Daarvoor richt de groep zich op de VS, aangezien Ahold en Delhaize aan de Amerikaanse oostkust twee derde van de groepsomzet draaien, maar ook op de historische thuismarkten.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN