RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Lidl en Leclerc grote winnaars in Frankrijk

icon
Food4 juli, 2019

Op een hyperconcurrentiële Franse foodmarkt, die nog nauwelijks groeit, blijven Lidl en Leclerc marktaandeel winnen. Dat gaat vooral ten koste van Carrefour, Casino en Auchan, die van hun pluimen verliezen.

 

Lidl blijft maar groeien

Op een nog amper groeiende markt ‑ de Fransen houden almaar meer de knip op de beurs ‑ zet Lidl zijn opmars bij onze zuiderburen gestaag voort. In de periode van 13 mei tot 9 juni plaatste de Duitse versdiscounter een tussensprintje: Lidl won een half procentpunt marktaandeel om af te klokken op 5,9%. Marktonderzoeksbureau Kantar ziet twee verklaringen: de keten kreeg er in een jaar tijd 460.000 nieuwe gezinnen bij als klant en “de Lidl-klanten gaven in die periode 9% meer uit dan in dezelfde periode een jaar eerder”.

 

Daarmee doet Lidl verhoudingsgewijs nog een fractie beter dan de groep Leclerc, die 0,3 procentpunt wint en nu op 21,7% staat. Een groei die voor twee derden op rekening van de winkels komt en voor één derde te danken is aan de drive-afhaalpunten. Système U stijgt eveneens 0,3 procentpunt en haalt intussen 10,8% marktaandeel.

 

Carrefour moet de rol lossen

Nu die resultaten bekend zijn, maken retailwatchers de balans van de eerste jaarhelft op. En die maakt duidelijk dat Carrefour de rol moet lossen. Terwijl grote concurrent Leclerc zijn koppositie nog versterkt met een marktaandeel van 21,3% in het eerste trimester en 21,6 procent in het tweede, ziet Carrefour zijn marktaandeel zakken onder de symbolische grens van 20%: van 20,5% in het eerste naar 19,9% in het tweede kwartaal. Werk aan de winkel dus voor CEO Alexandre Bompard.

 

Les Mousquetaires (Intermarché & co.) en Système U, twee groepen die met zelfstandige uitbaters werken, groeien respectievelijk 0,1 en 0,2 procentpunt. Daarmee strandt Système U, dat vorig jaar al over Auchan wipte, op een zucht van de vierde plaats. Die is voorlopig nog in handen van Casino. Die groep ziet zijn marktaandeel almaar sneller afkalven: -0,3 procentpunt in het eerste kwartaal, -0,5 procentpunt in het tweede.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN