RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Peeters-Govers: “Verleid door de blauwe duivel”

icon
Food4 juli, 2019

Samen met zijn neef Wim Peeters runt Jan Peeters de groep Peeters-Govers, de grootste franchisenemer van Albert Heijn in België. Later dit jaar openen ze hun achtste en negende vestiging van de Nederlandse supermarktketen.

 

Blauw bloed

Hoewel de eerste gesprekken tussen Peeters-Govers en Albert Heijn uit 2011 dateren, duurde het toch tot 2015 eer er een overeenkomst uit de bus kwam. In 2011 werden de onderhandelingen stopgezet, maar drie jaar later had een nieuwe poging meer succes. “Ik heb toen gelijk gezegd: ik vind jullie eigenlijk de blauwe duivel. Overal waar jullie open gaan, rollen er koppen en toch zijn jullie een koel Hollands concept. Ik lust jullie niet. Dat vond Albert Heijn best wel een interessante uitspraak”, schetst Jan Peeters het relaas van die tweede toenaderingsronde tegenover Distrifood.

 

Daarna ging de bal aan het rollen en tussen november 2015 en maart 2016 opende het duo zijn eerste vier Albert Heijn-winkels in België. Ondertussen telt de groep zeven vestigingen en nummer acht en negen openen nog dit jaar de deuren. “Ik kan nu wel zeggen dat er blauw bloed door mijn aderen stroomt”, aldus Peeters.

 

De waarden van Albert Heijn sluiten volgens de ondernemer perfect aan bij de vier kernwaarden van zijn familiebedrijf: vers, bewust lokaal en persoonlijk. Naast die waarden noemt hij vooral de uitgekiende logistieke processen de grote kracht van Albert Heijn. Daardoor kunnen de voorraden beperkt worden en is er weinig derving.

 

Expansie

De winkels van Peeters-Govers boeren goed. De omzet is intussen meer dan verdrievoudigd. “Wij hebben bijvoorbeeld al 40 jaar een winkel in Antwerpen waar 7.000 klanten per week kwamen. Vandaag zijn er dat 25.000 per week.” Door de lagere prijzen (gemiddeld zo’n 15%), zijn de marges wel kleiner geworden, maar daarover klaagt Peeters niet: “Vroeger waren het werk en alle risico’s voor ons, nu neemt Albert Heijn een deel daarvan over.” Voor volgend jaar mikt de franchisenemer op een omzet van 180 miljoen euro. In 2012 bedroeg die nog 35 miljoen euro.

 

Al blijft de vraag wat de komst van Jumbo naar België teweeg zal brengen. Peeters vreest voor een prijzenslag en is daar bezorgd om, als ondernemer maar ook als mens: “Sommige promoties gaan nu al te ver. Boeren en producenten moeten ook nog wat kunnen verdienen.” Toch hoopt hij dat het niet zo’n vaart zal lopen als in Nederland. “Er zijn wel lessen getrokken. Prijzen kunnen niet blijven zakken.”

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN