RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Samsung ziet winst halveren door handelsoorlog

icon
Elektro8 juli, 2019

Samsung lijdt onder de Amerikaans-Chinese handelsoorlog: voor het derde kwartaal op rij voorspelt de smartphonebouwer een winstdaling. Wel valt de terugval wellicht beter mee dan eerst gevreesd.

 

Slachtoffer van politieke spanningen

Het tweede kwartaal ziet er niet rooskleurig uit voor Samsung, dat lijdt onder de ruzie tussen China en de Verenigde Staten. De Amerikaanse boycot van het Chinese Huawei is de Koreaanse elektronicaproducent een doorn in het oog, aangezien het smartphonemerk één van Samsungs grootste klanten is.

 

Ook troebelen tussen Japan en Zuid-Korea wegen op de kwartaalcijfers, die Samsung eind juli definitief bekend maakt. Zuid-Korea is immers nog niet klaar met het Japanse oorlogsverleden en hindert de import van Japanse materialen, die worden gebruikt in geheugenkaarten en smartphones. Bijgevolg stijgen ook de prijzen, wat dan weer de verkoopcijfers negatief beïnvloedt. 

 

Meevaller: Apple moet bijbetalen

Samsung verwacht dat de operationele winst in de periode tussen april en juni liefst 56% lager zal uitkomen, goed voor een geschat totaal van 6,5 biljoen won (zo’n 5 miljard euro). Ook de omzet zal naar verwachting met 4,2% zakken naar 56 biljoen won (circa 42 miljard euro). 

 

Toch ziet die prognose er beter uit dan wat analisten verwachtten: zij gingen tot nu toe uit van amper 6 biljoen won operationele winst. Die meevaller zou te vinden zijn in de afdeling die displays maakt voor onder meer Apple: omdat dat bedrijf een eerdere verkoopdoelstelling heeft gemist – en dus minder schermen heeft afgenomen dan beloofd – heeft het 800 miljard won (6 miljoen euro) moeten bijbetalen aan zijn toeleverancier. 

 

Samsungs land- en sectorgenoot LG heeft het eveneens moeilijk, bericht Reuters: dat bedrijf verwacht een winstdaling van 15,4% ten opzichte van een jaar eerder, goed voor een voorspelde kwartaalwinst van 652,2 miljard won (500 miljoen euro).

Meer over... Elektro
Zie meer
  • icon
    Elektro19 juni, 2025
    Ruim helft alle consumentenelektro online in 2026

    De onlineverkoop van consumentenelektronica groeide vorig jaar met bijna een kwart. Er ligt nog verdere groei in het verschiet, vooral dankzij refurbished smartphones, tenzij de Amerikaanse importtarieven roet in het eten gooien.

  • icon
    Elektro11 juni, 2025
    Abonnementen worden groeimotor voor Fnac Darty

    Fnac Darty gaat op zoek naar groei buiten het traditionele retailmodel: de toekomst is aan diensten, abonnementen, retailmedia en business-to-businessactiviteiten, met circulariteit als rode draad.

  • icon
    Elektro6 juni, 2025
    MediaMarkt: vier keer meer tweedehands, dubbel zoveel ingeruild

    Duurzame elektronica rukt op bij MediaMarkt: het duurzamere BetterWay-label en de inruilservice winnen snel aan belang, ook in België. Een campagne met voormalig toptrainer Jürgen Klopp draagt bij aan de bekendheid.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN