RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Maarten Reul
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

'Non-food stevent af op rampjaar'

icon
Algemeen2 november, 2012

Een snel dalende lijn…

De zwakke economie doet de koopkracht en het consumentenvertrouwen dalen, en daarmee ook de bestedingen van consumenten. Daarnaast blijft het internet omzet wegtrekken uit de winkelstraat. De non-foodretail beleeft zeer moeilijke tijden, en wie niet innoveert, gaat er – mogelijk onherroepelijk – uit.

 

Volgens ING wordt 2012 het vierde achtereenvolgende jaar waarin de omzet van non-foodwinkels achteruit boert en voor ook volgend jaar zijn de vooruitzichten ongunstig. Van de sinds 2008 al serieus afgekalfde sectoromzet gaat in 2012 3,2% en volgend jaar nog eens 2% af. Vergeleken met het hoogtepunt, 2008, zal bijna één vijfde van de omzet dan verloren zijn gegaan, en de zwaarste klappen zijn er (alweer) voor de doe-het-zelfsector.

 

… maar niet voor iedereen

Wel is er één deelsector die de toekomst vol vertrouwen tegemoet mag zien: de persoonlijke verzorging (drogisterijen en parfumerieën) lieten sinds 2005 al bijna elk jaar een stijging optekenen en gaan daar dit en volgend jaar rustig mee door. Het rapport verwijst hiervoor naar de steeds duurder wordende gezondheidszorg, waardoor mensen zich zelf zo gezond mogelijk willen houden.

 

De online omzet van de non-foodsector groeit wel fors (+9%), maar die markt is al geconsolideerd: de tien grootste e-commercebedrijven halen 46% van de totale omzet. Zo wordt de markt bijna helemaal afgeschermd van de kleine nieuwkomers, vreest het Bureau: de instapkosten om een realistische kans te maken tegen de gevestigde waarden zijn gewoon te hoog.

 

Ook voor de anderen blijven er kansen

Toch zijn er – nog steeds volgens het ING Economisch Bureau – wel degelijk kansen voor non-foodwinkeliers. Daarvoor zijn er wel een aantal vereisten, waarvan de belangrijkste een duidelijke, overkoepelende visie is – die uiteraard ook consistent moet worden toegepast.

 

In die visie zal wel een verdienmodel centraal moeten staan dat rekening houdt met lagere omzetten én lagere marges. Ook de doelgroep en de daarop afgestemde producten moeten helder afgelijnd zijn; enkel als aan die – zeer moeilijke – voorwaarden wordt voldaan, kunnen non-foodretailers overleven.

 

Samenwerking wordt levensnoodzakelijk

Hoewel het grootste deel van de omzet nog steeds offline wordt gerealiseerd, neemt het belang van online steeds meer toe (en samen daarmee, de leegstand van fysieke winkels). Willen de winkelstraten overleven, moeten volgens de analisten alle overheden, brancheorganisaties en andere belanghebbenden goed beginnen samenwerken.

 

Winkelcentra, zowel binnenstedelijk als buiten het stadscentrum, zullen moeten beslissen wat hen onderscheidend maakt en daarop inspelen. Naar Engels voorbeeld kunnen winkelstraatmanagers daarbij een beslissende rol spelen, besluit het Bureau toch nog (een beetje) hoopvol.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN