RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

L'Oréal moet 80 miljoen boeten voor ‘gestolen’ haarproduct

icon
Schoonheid/verzorging13 augustus, 2019

L’Oréal krijgt een boete van 91 miljoen dollar (80 miljoen euro) opgelegd in de Verenigde Staten, omdat het mogelijk een haarproduct heeft gestolen van start-up Olaplex. De zaak dateert uit 2015, toen L’Oréal Olaplex mogelijk wou overnemen.

 

Toeval of niet?

In 2015 zaten de Franse reus en de Californische start-up samen voor overnamegesprekken, die op niks uitmondden. Kort daarna kwam bij de Franse drogmeticareus echter met een nieuw product op de markt om haar te beschermen bij het kleuren. Het deed net hetzelfde als het product dat een duo van chemici bij Olaplex had uitgevonden en dat snel aan populariteit won in de Verenigde Staten.

 

Toeval? Nee, oordeelt de jury in de rechtszaak rond het geschil nu. L’Oréal zou twee patenten van Olaplex met de voeten hebben getreden, vertrouwelijke informatie uit de overnamegesprekken hebben misbruikt en handelsgeheimen hebben gestolen. De jury legt dan ook een schadevergoeding van 91,3 miljoen dollar op.

 

L’Oréal verdedigt nochtans dat het een jaar eerder een gelijkaardige formule had ontwikkeld, los van Olaplex, dat toen vanuit een garage in Californië opereerde en ook vandaag nog minder dan 30 mensen tewerkstelt. De cosmetica- en verzorgingsgroep heeft al laten weten zich tegen de uitspraak te verzetten en in beroep te gaan.

 

David versus Goliath

Een rechter moet nu evenwel nog beslissen over het eindbedrag. Dat kan ofwel gevoelig lager liggen, aangezien een bedrijf niet meermaals kan worden veroordeeld voor dezelfde feiten, ofwel nog een pak hoger. Dat laatste is mogelijk als de rechter oordeelt dat de inbreuken van L’Oréal opzettelijk waren. 

 

Volgens de jury waren ze dat alvast wel, maar de advocaat van Olaplex verwacht zo’n 37,4 miljoen dollar (33 miljoen euro) uit de brand te kunnen slepen. De advocaat noemde het geschil de strijd tussen David en Goliath.

 

In afwachting van het verdict was de verkoop van het product in de VS al stopgezet, maar L’Oréal beklemtoont dat de rechtszaak enkel en alleen op de Verenigde Staten betrekking heeft. Daarbuiten blijven de haarbeschermingsmiddelen dus wellicht gewoon te krijgen.

Meer over... Schoonheid/verzorging
Zie meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging2 december, 2025
    LVMH-beautyketen Sephora komt naar België

    LVMH bereidt de Belgische entree van haar beautyketen Sephora voor. Het Franse moederbedrijf heeft met dat doel een een nieuwe dochteronderneming in Brussel opgericht. Na de komst van Douglas, krijgt de Belgische beautywereld zo een tweede grote schok.

  • icon
    Schoonheid/verzorging28 november, 2025
    Dreambaby opent volgend jaar acht nieuwe winkels

    Dreambaby breidt in 2026 fors uit met acht nieuwe winkels verspreid over het land: er komen vijf locaties bij in Wallonië, twee in Brussel en één in Vlaanderen. De nieuwe eigenaars willen de nabijheid vergroten voor jonge gezinnen.

  • icon
    Schoonheid/verzorging21 november, 2025
    [In Beeld] 450 bezoekers voor opening grootste Douglas-winkel van België

    De nieuwe Douglas-winkel op het Molenpoortplein in Hasselt opende vrijdagochtend de deuren en wist meteen honderden bezoekers te lokken. Sommige klanten stonden al sinds de vroege ochtend paraat.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN