RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Amazon verkoopt in EU drie keer meer dan Europeanen zelf

icon
Algemeen29 augustus, 2019

Europeanen kopen voor 42 miljard euro op buitenlandse marktplaatsen, maar slechts 21% daarvan blijft in Europa. Amazon verkoopt er liefst drie keer zoveel als alle Europese spelers samen.

 

Amazon palmt bijna driekwart in

In Europa werd vorig jaar voor 95 miljard euro in het buitenland gekocht, exclusief reizen. Het valt echter op dat een groot deel van die omzet door niet-Europese retailers wordt behaald: 55% wordt gegenereerd door Europese spelers en 45% door niet-Europese retailers, berekende het kennisplatform Cross-Border Commerce Europe (CBCommerce).

 

Van de totale omzet komt bijna de helft (42 miljard euro) van online marktplaatsen, zoals bol.com of Amazon. In die categorie valt weliswaar nog sterker op dat de internationale markt weinig Europees kleurt: liefst 78% – of 33 miljard euro – komt van buiten de EU, terwijl voor Europese marktplaatsen nog maar 9 miljard euro overblijft. Amazon neemt eigenhandig 28 miljard euro van de markt in.

 

Zalando internationaalste marktplaats van Europa

Welke Europese marktplaatsen dan wel sterk presteren? CBCommerce lijst ze op in een rangschikking die niet alleen de omzet in rekening neemt, maar ook andere elementen, zoals SEO-indicatoren, in hoeveel landen de marktplaats actief is en hoe de pan-Europese strategie eruit ziet. 

 

Zalando is volgens die lijst de meest internationale marktplaats van Europa, voor het Britse Asos en het Scandinavische Fruugo. Farfetch en Carrefour vervolledigen de top vijf.

 

Nog 50% groei tegen 2020

Ook is er nog ruimte voor groei, meent de vakorganisatie: de verwachting is dat Europese ‘cross-border’ marktplaatsen tegen 2020 met meer dan 50% zullen groeien tot 15 miljard euro. Het gaat dan om sterke organische groei bij de bestaande grote spelers, maar ook lokale platformen die internationaal uitbreiden, zoals Marktplaats, La Redoute en bol.com.

 

“Slechts 5% van Amazons e-commerceverkopen worden in Frankrijk gerealiseerd, tegenover 95% voor CDiscount“, beklemtoont CBCommerce. “In Nederland is bol.com van plan uit te breiden naar nieuwe geografische gebieden. Vandaag verkopen 23.000 e-tailers op bol.com.”

 

Het kennisplatform verwacht bovendien de opkomst van nieuwe Europese nichemarkten tegen 2020, zoals Newegg voor de wereldwijde elektronicamarkt en Houzz voor interieurontwerpers. Dit soort platformen is vandaag al erg populair in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, klinkt het.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen10 december, 2025
    Onderaannemer Albert Heijn en Jysk spil in grootschalig witwasonderzoek

    In een onderzoek naar witwaspraktijken zijn op zo'n twintig locaties in Antwerpen en Brussel de voorbije dagen huiszoekingen uitgevoerd. De vermoedelijke spilfiguur is een onderaannemer van Albert Heijn en Jysk.

  • icon
    Algemeen10 december, 2025
    Primeur: slimme lichtreclame Neolytics analyseert shoppergedrag

    Lichtreclamespecialist Neopaul-signs en data-analist The Retail Factory lanceren samen Neolytics, ’s werelds eerste slimme lichtreclame met geïntegreerde technologie die passanten- en bezoekersgedrag in kaart brengt: “Dit zal de fysieke retail voorgoed veranderen”.

  • icon
    Algemeen9 december, 2025
    Lush wil met franchise Franse groei versnellen

    Cosmeticaketen Lush gaat opnieuw beginnen met franchising in Frankrijk. Drie jaar nadat de laatste Franse franchisewinkel werd omgevormd tot een eigen filiaal, kiest de Britse groep opnieuw voor het franchisemodel om zijn winkelnet versneld uitbreiden.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN