RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Pernod Ricard trakteert zichzelf op overname na prima jaar

icon
Food29 augustus, 2019

De Franse drankengroep Pernod Ricard heeft een excellent jaar achter de rug, met dank aan de Chinezen. Intussen werkt de groep aan een nieuwe stokerij en een nieuwe overname.

 

Kater in West-Europa

De Franse groep heeft zijn omzet over het gebroken boekjaar 2018/2019 zien groeien met 6% op organische basis. Dankzij het enorme succes van zijn cognac Martell in China, gekoppeld aan kostenbesparingen, ging de operationele winst er 8,7% op vooruit (bij constante wisselkoersen). Dat is flink beter dan de 6,3% van het vorige boekjaar en ook meer dan de 8% waar de analisten op hadden gerekend. Netto bleef er 1,46 miljard euro winst over, iets minder dan de 1,58 miljard euro van vorig jaar boekjaar.

 

“Het was een excellent jaar, waarin we onze prestatie duidelijk hebben versneld én tegelijk hebben geïnvesteerd om waarde op lange termijn te creëren”, zei een tevreden CEO Alexandre Ricard. Met name in China groeit de omzet spectaculair (+21%). In India, het op twee na belangrijkste land, ging de verkoop van lokale whisky’s er 20% op vooruit. Op zijn belangrijkste markt, de Amerikaanse, boekt Pernod Ricard nog een omzetstijging met 4,5%, “in lijn met de markt”, maar is er toch een flinke verkoopdaling van de Ierse whiskey Jameson en Absolut-vodka. Dat wijt de groep aan een bewuste vermindering van de stocks en het heronderhandelen van groothandelscontracten.

 

De enige regio waar Pernod Ricard terrein moet prijsgeven is West-Europa: Pernod Ricard zag er zijn omzet 1% dalen, een gevolg van een handelsconflict in Duitsland en nieuwe wetgeving in Frankrijk (die distributeurs verbiedt nog langer te verkopen met verlies, wat prijsstijgingen met wel 10% tot gevolg had).

 

Miljoenenbod op Castle Brands

In de marge van zijn jaarresultaten heeft Pernod Ricard ook bekendgemaakt dat het een bod van 223 miljoen dollar, iets meer dan 200 miljoen euro, heeft uitgebracht op het Amerikaanse Castle Brands. Dat is de eigenaar van bourbonmerk Jefferson’s. Het bod werd unaniem aanvaard, zo klinkt het in Parijs.

 

Daarnaast gaat de Franse groep de komende tien jaar ook nog eens 135 miljoen euro investeren in de bouw van een gloednieuwe ‘single malt’-stokerij in China. Daarmee wil Pernod Ricard inspelen op de vraag van de groeiende middenklasse naar een kwaliteitswhisky ‘made in China’.

 

Zowel de prima resultaten als de ambitieuze toekomstplannen klonken de beleggers als muziek in de oren: rond de middag stond het aandeel op de beurs van Parijs 2,5% hoger.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN