RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

5 redenen om de RetailDetail Day dit jaar niet over te slaan

icon
Algemeen3 september, 2019

Om te overleven in een onzekere, veranderlijke en complexe retailrealiteit, moeten retailers meer dan ooit wendbaar, slagvaardig en duurzaam zijn. RetailDetail zet de lichtende voorbeelden in de kijker op een niet te missen event.

 

Trends versus hypes

Slimme retailers weten echte trends te onderscheiden van vluchtige rages. Ze werken hard om relevant te blijven voor hun consumenten en kiezen de juiste prioriteiten op het juiste moment. Ze zijn wendbaar, sluiten aan bij de markt en streven naar duurzaamheid. Op 19 september brengt RetailDetail een selectie van zulke slimme retailers op het podium van de zesde editie van de RetailDetail Day, hét marketingevent voor de retailsector. Waarom je daar zeker bij moet zijn?

 

1. Omdat je dringend je ‘purpose’ moet vinden

Er waait een frisse wind door het bedrijfsleven. Een nieuwe generatie winnaars verandert de spelregels. Ze ondernemen vanuit waarden, streven naar meer dan louter winstcijfers. Het is hen om ‘purpose’ te doen, om betekenis. Ze bewegen zich op de grens tussen profit en non-profit. Wat is de purpose van jouw bedrijf? Herman Toch, die samen met Ann Maes zopas het gloednieuwe boek The Positive Sum Game op de wereld losliet, toont je hoe je je plek vindt in die nieuwe realiteit. Topvrouw Ann Claes van modeketen JBC komt getuigen hoe en waarom een Belgisch modebedrijf al twintig jaar pioniert in duurzaam ondernemen. Het zit in het bedrijfs-DNA.

 

2. Omdat je graag uitgedaagd wordt door nieuwe invalshoeken

Wie wil overleven in uitdagende tijden, zal zijn businessmodel moeten omgooien en nieuwe invalshoeken verkennen. Neem nu Lunch Garden: tien jaar geleden was die restaurantketen virtueel failliet, vandaag leidt ze de weg met verrassende, nieuwe concepten: restaurants in ziekenhuizen en bistro’s in musea, bijvoorbeeld. CEO Annick van Overstraeten komt een lesje in diversificatie geven. En dacht u dat Q8 een verkoper van benzine was? Dan dacht u verkeerd. Het bedrijf is in volle transitie en ziet mobiliteit in de brede zin als roeping: elke trip faciliteren, ongeacht het voertuig of de brandstof. Hoe? Dat onthult marketingmanager Filip Willems.

 

3. Omdat je geen groeikansen onbenut wil laten

Een retailer die een jaarlijkse groei van meer dan 37% kan voorleggen, is geen gewone retailer. De winkel van ons allemaal, ook bekend onder de naam bol.com, is een fenomeen. Wat begon als een vrij klassieke webshop, is intussen een volwaardig platform dat ongekende groeikansen biedt aan lokale ondernemers en KMO’s. Misschien ook wel aan jou? Daar zal je gauw achter komen. Trouwens, over digitale transformatie gesproken: wist je dat mobiele netwerkdata een schat van informatie bevatten voor retailers? Ze bieden je een zicht op de bezoekersstromen doorheen de dag, de algemene aanwezigheid in de regio, de oorsprong van je bezoekers, hoe lang ze blijven, en hun socio-demografische profielen. Alexiane Moor komt uitleggen welke voortrekkersrol Orange op dit vlak vervult.

 

4. Omdat je een streepje muziek waardeert

Hoe klinkt de soundtrack van jouw bedrijf? Heeft jouw merk al een ‘geluidsidentiteit’? Het zijn serieuze vragen. Een zichzelf respecterende onderneming verdient een eigen stem, een herkenbaar geluid, een meeslepende melodie. Klinkt intrigerend? Cedric Engels van Sonhouse komt vertellen – of, wie weet, zingen? – hoe je dat aanpakt.

 

5. Omdat je er de sterren van morgen vandaag al ontdekt

De RetailDetail Day geeft prille vernieuwers graag de kans om hun grensverleggende ideeën voor te leggen aan een kritisch retailpubliek. Innovatieve start-ups komen je nieuwsgierigheid prikkelen. Misschien staan ze wel net voor hun doorbraak. Zoals Macty, dat artificiële intelligentie toepast om de winkelervaring naar een hoger niveau te tillen. Of Collectique, een slim en milieuvriendelijk alternatief voor thuislevering en retourzendingen. En Cosh!, een duurzame routeplanner voor de bewuste modeshopper.

 

Voor duiding en kadering van het gevarieerde programma zorgt opnieuw Gino Van Ossel, retailexpert en professor bij Vlerick Business School. En zoals je weet is het publiek op RetailDetail events even interessant als de sprekers op het podium. Netwerken op niveau is dus gegarandeerd. De zesde RetailDetail Day vindt plaats op donderdag 19 september in UGC Mechelen. Wacht niet te lang: tickets bestellen kan via deze link.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN