RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Torfs stapt in 'social sellingplatform' Avail

icon
Mode17 september, 2019

Vandaag is Avail, een nieuw social e-commerceplatform gelanceerd, dat opkomende modemerken en modeliefhebbers bij elkaar moet brengen. Het is een initiatief van Wouter Torfs en het Belgische durfkapitaalfonds 9.5 Ventures.

 

Micro-stores en curators

Avail is opgebouwd uit verschillende micro-stores, die worden samengesteld door zogenaamde curators. Die curators zijn vergelijkbaar met influencers op andere sociale media en vaak hebben ze ook al een hele schare volgers. Zo heeft Farah El Bastani 14.200 volgers op Instagram en stiliste Florrie Thomas 11.300. In totaal start Avail met een tiental min of meer bekende curatoren, die foto’s met hun favoriete mode-items delen op een eigen pagina. Daarvoor kunnen ze putten uit het aanbod van meer dan 30 Europese modemerken om een micro-store samen te stellen. Bezoekers kunnen de getoonde producten ook meteen kopen.  Voor elk mode-item dat wordt verkocht via hun foto’s, ontvangende curators een commissie van 5%.

 

Achter het concept gaan bekende namen schuil. Wouter Torfs stond samen met durfkapitaalfonds 9.5 Ventures in voor de grote lijnen van het project, maar de verdere invulling ervan gaven ze aan Noëmie Haverhals. Die won in juni goud op de Young Lions Marketers Competition in Cannes.

 

Airbnb van de mode

Avail richt zich specifiek op opkomende merken en dat is geen toeval. “Millennials en Gen Z gaan almaar vaker op zoek naar de volgende it-brand. Een opkomend merk tijdig spotten en dragen is origineler dan op te gaan in de massa. Maar die merken zijn vaak onzichtbaar in de tsunami van grote, high-end of commerciële merken, daar willen we dus het verschil maken. Voor opkomende merken kan de steun die ze krijgen van mensen met een sterk online profiel de doorbraak betekenen”, zegt Haverhals.
 

In principe kan iedereen zijn eigen micro-store opzetten op Avail. Het platform is gratis voor de gebruikers. “Onze webshop is vandaag goed voor 18 procent van de omzet en groeit snel”, zegt Wouter Torfs aan De Tijd.  “Avail zien we als onze moonshot. We mikken hoog. We willen het Airbnb van de retail worden, waar iedereen op termijn zijn eigen microwinkel kan beheren.”

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN