RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Huub Vermeulen, bol.com: “Durf samen te werken”

icon
Algemeen17 september, 2019

Platform bol.com wil lokale ondernemers helpen een ruimer publiek te bereiken. Als tegengewicht tegen de overmacht van wereldspelers is er immers slechts één optie: samenwerken. “Bij ons geldt: we doen het samen.”

 

“Het platform is het digitale winkelcentrum”

Op de komende RetailDetail Day, nu donderdag 19 september, zal ook topman Huub Vermeulen van bol.com het podium betreden. De winkel van ons allemaal gelooft in sterke partnerships. Door samenwerking worden alle betrokkenen sterker en slimmer, betoogt hij. En dat is meer dan ooit noodzakelijk.
 

“Ik begrijp wel dat ondernemers zich vragen stellen: moeten we als Belgisch bedrijf samenwerken met een platform dat van origine Nederlands is? Ons antwoord daarop is: je moet het vooral durven! We leven in een snel veranderende wereld. Als ondernemer in je eentje succesvol worden, is niet meer mogelijk. De grote Amerikaanse en Chinese spelers hebben enorme middelen om te investeren, daar kan je alleen niet tegenop innoveren. Bovendien kiezen consumenten online vaker voor één plek waar alles samenkomt: dat zijn de platformen. Die beweging is logisch: hoeveel websites en apps gebruik je op een dag? Het platform is eigenlijk de digitale versie van het winkelcentrum, waar handelaars samenwerken om shoppers een interessant aanbod te kunnen bieden. Ook online gaan mensen op zoek naar zo’n vertrouwde plek. Een goede plek dus om ook als handelaar je assortiment aan te bieden.”

 

“Ons lokale karakter moet onze kracht zijn”

En dan kies je wellicht liever voor een lokale partner. Bol.com is geen wereldbedrijf, de focus blijft voorlopig op de Benelux liggen. “We investeren liever in het beter maken van ons aanbod in Nederland en België, dan in een onzekere buitenlandse expansie. Ons lokale karakter moet juist onze kracht zijn. Voor giganten als Amazon en Alibaba zijn Nederland en België respectievelijk 0,5% en 0,2% van hun wereldambitie. Zij kunnen zich niet aanpassen aan de lokale consument. Wij wel, we zitten letterlijk dichtbij. We hebben nu een partnerkantoor in Antwerpen en we blijven in gesprek met onze consumenten en onze partners: is er behoefte aan avondlevering, dan faciliteren wij daarin, zondagslevering ook. We houden rekening met de lokale feestdagen en de plaatselijke gebruiken. Op die lokale relevantie ligt de focus van grote spelers niet. Wat wij doen, is juist inzetten op het lokale karakter en de kennis van de ondernemers die met ons samenwerken. We werken primair met lokale ondernemers. En we geven die ondernemers een voorkeurpositie op ons platform.”
 

Dat gaat goed: bol.com werkt nu al samen met meer dan 20.000 handelaars, en elke dag komen er nieuwe partners bij. Zeker voor Belgische ondernemers is er nog ruimte, zegt Vermeulen: “20% van onze tien miljoen klanten komt vandaag uit België, maar slechts 10% van onze partners zijn Belgische ondernemingen. Daar liggen dus vele opportuniteiten.” De drempel is laag, benadrukt hij. “Als je iets verkoopt wat binnen de bestaande categorieën valt, en je bent een geregistreerde handelaar, dan kan het. Het online plaatsen van je artikelen kost geen geld: pas na de verkoop rekenen we een fee aan. Proberen is kosteloos en eenvoudig. Het kan grotendeels in zelfbediening en voor wie toch hulp nodig heeft, staan onze collega’s klaar.”

 

“We delen zoveel mogelijk data”

Samenwerken leidt ook tot een grotere kennis van de markt, voor alle partijen. “We leren veel van onze partners en onze klanten. We zien bijvoorbeeld welke producten mensen zoeken, en niet vinden op ons platform. Die witte vlekken delen we met onze partners, zodat ze beter kunnen inspelen op de marktvraag. Ook wanneer de prijszetting of de levertijd niet blijkt te beantwoorden aan de consumentenverwachtingen, delen we die informatie.”
 

Vermeulen is zich goed bewust van de verdachtmakingen aan het adres van bol.com en andere internetplatformen: ondernemers vrezen dat ze enkel het platform slimmer maken. Er circuleren hardnekkige verhalen over webwinkels die hun eigen assortiment bevoordelen of die succesvolle producten van partners uiteindelijk zelf gaan verkopen. Daar is bij bol.com geen sprake van, benadrukt hij: “Hoe kun je anders een duurzame samenwerking opbouwen met de meer dan 20.000 ondernemers die inmiddels actief zijn op ons platform? Ze zijn gelijkwaardig ten opzichte van elkaar en bol.com. Bij ons geldt: we doen het samen. Daarom delen we zoveel mogelijk data. We willen zuiver zijn in wat we doen.”

 

“We gaan ook in Franstalig België een groot afhaalnetwerk uitbouwen”

De zopas aangekondigde stap naar het Franstalige landsgedeelte is niet meer dan logisch, vindt Vermeulen. Maar evident is het niet: “Volgende zomer willen we die tweede taal kunnen aanbieden. Eerst in de app: dat is wat overzichtelijker, en steeds meer mensen kopen mobiel. Vertalen is een hele klus, want er staan momenteel wel 21 miljoen producten op ons platform. We hebben geëxperimenteerd met machinevertalingen, maar we hebben gemerkt dat die niet goed genoeg zijn. Toch zeker voor de 80% meest verkochte artikelen willen we gecontroleerde vertalingen online zetten. Ook technologisch is het een hele uitdaging: we bouwen immers een aparte, Franstalige database.”
 

Bol.com heeft de stap naar het zuiden ruim vooraf aangekondigd, omdat het bedrijf nu al begint met het benaderen van Franstalige ondernemers in België. “We hebben al wel Franstalige klanten, zeker in het Brusselse, waar we makkelijk kunnen bezorgen. Maar dieper in Wallonië moeten we nog hard werken aan onze naamsbekendheid. Ik verwacht een enorme sprong zodra we die Franstalige consument gericht gaan benaderen. We zullen daarbij onze toon aanpassen aan de lokale Franstalige cultuur, maar we gaan onze eigen stijl niet verloochenen. Ook naar Vlaanderen kiezen we voor lokale relevantie: bepaalde uitingen die we voor 2009 in Nederland gebruikten, pasten niet bij Vlamingen. Dan zorgen we ervoor dat die uitingen ook in België gewaardeerd worden.”

Intussen is bol.com in gesprek met de collega’s van Delhaize om ook het netwerk van afhaalpunten uit te breiden naar het Franstalige landsgedeelte. “We hebben een groot enthousiasme gezien bij de Vlaamse supermarktondernemers om afhaalpunten te openen, en we verwachten dat we ook in Franstalig België een groot afhaalnetwerk kunnen uitbouwen.”

 

Bestel last-minute tickets

Meer innovaties binnen het platform bol.com komt Huub Vermeulen onthullen op de zesde editie van de RetailDetail Day, die plaatsvindt op donderdag 19 september in UGC Mechelen. Andere sprekers zijn o.a. Ann Claes (JBC), Annick van Overstraeten (Lunch Garden), Filip Willems (Q8), Herman Toch (FLRISH) en Gino Van Ossel (Vlerick Business School). Bestel nog snel je last-minute tickets via deze link.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN