RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

CEO Ahold Delhaize verwacht verdere consolidatie in VS

icon
Food23 september, 2019

Frans Muller, CEO van Ahold Delhaize, is overtuigd dat er in de Amerikaanse foodmarkt overnames op komst zijn. Er volgt zowel aan de Oostkust als aan de Westkust nog consolidatie, klinkt het.

 

Trouw is grootste zorg

In een onzekere retailwereld is klantentrouw de grootste zorg van Frans Muller, de topman van Ahold Delhaize. Food is een robuuste sector met vrij stabiele consumentenbestedingen, dus de hoofdbekommernis is vooral dat klanten voor Ahold Delhaize blijven kiezen. Dat vertrouwt de CEO toe aan Bloomberg in een interview. 

De supermarktgroep wil daarom vooral inzetten op relevantere shoppingtrips en duurzame inkoop, eerder dan op lagere prijzen. Prijs is voor iedereen een hygiënefactor, aldus Muller, dus kiest Ahold Delhaize ervoor om zich te differentiëren met gezondere keuzes, convenience, tijdbesparing en een holistisch ecosysteem.

 

Bol.com ook streefdoel in VS

Alle verschillende ‘customer journeys’ – ‘to go’, online en in-store – moeten relevanter, opwindender en inspirerender worden, meent de topman. Met name in de Verenigde Staten is de kracht van de lokale merken (de groep is er met zes formules actief) en het vertrouwen van de gemeenschap daarbij het recept voor succes. Sterke lokale verankering zorgt er volgens Muller voor dat de Nederlandse groep in elke Amerikaanse markt de grootste of tweede grootste is qua relatief marktaandeel.

Om verdere groei te realiseren, wil Ahold Delhaize zijn omnichannel-ecosysteem verder uitbouwen, naar het voorbeeld van Bol.com in de Benelux. Op die thuismarkt zou de groep dankzij zijn onlineplatform, naast de supermarkten, op twee jaar tijd van 5 miljard euro online omzet naar 7 miljard zijn gegaan.

 

Amerikaanse overnames op komst

Toch volgt in de VS ook ongetwijfeld nog consolidatie, aldus Frans Muller: er is nood aan technologie en innovatie, maar niet iedereen kan zich die investeringen veroorloven. Bovendien is de Amerikaanse markt nog erg gefragmenteerd. Zowel aan de Oost- als aan de Westkust ligt nog consolidatie in het verschiet, klinkt het profetisch. Een hint naar de fusie met Kroger waar analisten al lang op zinspelen?

In het interviewt lanceert Muller overigens een onverholen oproep naar kandidaten om de nieuwe CFO van de retailgroep te worden. Huidig financieel topman Jeff Carr vertrekt in april en de zoektocht naar een opvolger loopt, maar is duidelijk nog niet afgelopen. 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN