RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Drie toekomstbestendige food-innovaties

icon
Food24 september, 2019

Duurzame stadslandbouw op het dak, hydrocultuur in de winkel, ‘food management software in the cloud’: op het komende Food Congress brengt RetailDetail drie veelbelovende starters op het podium. Een voorproefje.

 

Moestuin op het dak

Duurzame stadslandbouw (en meer bepaald daklandbouw) heeft een groot maatschappelijk en economisch potentieel, maar ondanks het momentum zien we toch nog maar weinig succesvolle projecten. Een uitzondering is het Gentse Roof Food, een stadslandbouwproject gekoppeld aan vegetarische catering. Het initiatief wil gezonde en ecologische voeding dichter bij het brede publiek brengen met een sterk en duurzaam verhaal.

 

De start-up heeft een eigen daktuin en keuken in bedrijvencentrum De Punt in Gent. De moestuin op het dak brengt de landbouw naar de stad. Een groendak zorgt voor water- en luchtzuivering in de leefomgeving. Bovendien creëert het meer biodiversiteit en heeft het een koelend effect op de stedelijke ruimte: zo spaart het project jaarlijks heel wat ton CO2 uit.

 

Roof Food is gespecialiseerd in catering op maat voor bedrijven en organisaties: op basis van de oogst bereidt het bedrijf duurzame, gezonde én smaakvolle maaltijden met kraakverse groenten. Wat ze zelf niet kunnen kweken, halen ze bij lokale bio-boeren. Geïnteresseerden kunnen ook dakdiners en geleide rondleidingen boeken. De onderneming redt het zonder structurele subsidies.

 

De winkel die teelt wat hij verkoopt

De interesse voor lokale producten neemt al langer toe, maar lokaler dan Local bestaat niet: de recent geopende winkel in het centrum van Brussel verkoopt namelijk enkel producten die groeien in de winkelruimte zelf. Bladgroente, sla, kruiden en kiemgroenten worden in de winkel gekweekt via ‘in-door farming’ – of moeten we zeggen ‘in-store farming’? In de kelder groeien champignons en oesterzwammen. De winkel is dus een compleet klein ecosysteem,

 

Dit is volgens de initiatiefnemers de allereerste winkel die uniek gebouwd is om vernieuwende, hoogtechnologische en hoogrenderende landbouwtechnieken in de praktijk te brengen: de ambitie is om het boodschappen doen in een hyperstedelijke omgeving te herdefiniëren. Duurzaam is het zeker: verticale hydrocultuur gebruikt 90% minder water en 90% minder land dan traditionele landbouw.

 

“Local is een eerste stap in de verandering naar een meer productieve stad, wat de aanleiding is voor een meer duurzame stad. Dit is hoe een voedingszaak er in de toekomst zal uitzien. Vandaag hebben we nog maar een kleine selectie van producten, maar de technologie is klaar om veel meer te kunnen produceren, op een echt duurzame manier”, zegt Ross McCurrach, creatief directeur van Founding Partners, een bedrijf dat prototypes en nieuwe bedrijfsmodellen test. Uiteindelijk moet de de winkel in de Dansaertwijk voldoende voedsel produceren om in de behoeften van twintig lokale families te voorzien.

 

Efficiënter foodmanagement

Een pure start-up kan je Apicbase eigenlijk niet meer noemen: het bedrijf werd opgericht in 2014 en werkt zowel voor sterrenrestaurants als voor grote voedingsbedrijven als Foodmaker, Lunch Garden en Sodexo – in totaal wel 200 klanten in 18 landen. Via één dashboard kunnen zulke bedrijven hun recepturen, menu’s, inventaris, bestellingen en verkoopanalyse beheren voor alle filialen. Zo kunnen ze maximaal rendement nastreven terwijl ze zich blijven focussen op waar ze goed in zijn: gastronomische kwaliteit, creativiteit en passie.

 

De technologie van de start-up linkt gegevens over gerechten aan foto’s en geeft het hele bereidingsproces visueel weer. Uniek in het proces is de APIC Studio: een compacte fotostudio, speciaal ontworpen voor het fotograferen van voeding. Chefs kunnen zo met slechts één druk op de knop hun culinaire creatie in een hogeresolutieafbeelding vastleggen. “Dankzij onze fotostudio kunnen bedrijven visuele, stapsgewijze handleidingen maken voor het keukenteam waardoor de consistentie in de kwaliteit van de maaltijden over verschillende vestigingen heen dezelfde blijft”, vertelt CEO Carl Jacobs.

 

Op die manier kunnen voedingsbedrijven de kennis van hun chefs vastleggen, de kwaliteit in de keuken verhogen en sneller nieuwe medewerkers opleiden. Apicbase slaat ook alle informatie over ingrediënten, gerechten en menu’s op, wat leidt tot efficiënter beheer van allergenen, bestellijsten en kostprijsberekening. Bovendien zijn alle gegevens ook inzetbaar als productcatalogus voor commerciële teams. Het bedrijf heeft al verschillende succesvolle kapitaalrondes achter de rug.

 

 

Meer weten over deze intrigerende vernieuwers? Op het RetailDetail Food Congress, op 24 oktober in Mechelen, komen Sabien Windels van Roof Food, Ross McCurrach van Local en Carl Jacobs van Apicbase meer vertellen over de hindernissen en opportuniteiten in hun innovatietrajecten. Andere sprekers zijn Chris Van Hoof van Imec, Jonathan Hertog van Delhaize, sterrenchef Seppe Nobels van Graanmarkt 13, Priscilla Cornet van Coca-Cola European Partners, en Arnaud Lesne van Carrefour. Via deze link vind je meer informatie over het programma en kan je tickets bestellen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN