RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Nike klopt alle verwachtingen

icon
Mode25 september, 2019

Sportmerk Nike klopt alle verwachtingen in zijn nieuwste kwartaal: vooral in China verkocht de sportfabrikant gevoelig meer. Op de beurs haalt het aandeel dan ook een recordkoers.

 

Nike geeft analisten het nakijken

In het voorbije kwartaal, wat Nike het eerste kwartaal van zijn boekjaar 2020 noemt, kwam de winst per aandeel kwam neer op 86 dollarcent (net geen 80 eurocent), terwijl analisten uitgingen van 70 dollarcent. Vorig jaar was de nettowinst nog 0,67 dollar per aandeel of 1,09 miljard dollar (een miljard euro) in totaal, nu ligt die dus 25% hoger.

 

De omzet bedroeg 10,66 miljard dollar (9,7 miljard euro), 7,2% meer dan een jaar eerder en beter dan de verwachte 10,44 miljard dollar (9,5 miljard euro). Dat heeft de producent van sportartikelen te danken aan groei in de schoenenverkoop (+11%), betere verkoop van sportuitrusting (+11%) en kledingverkoop (+9%). Sneakermerk Converse verkocht 8% meer.

 

China en vrouwen

In Noord-Amerika steeg de omzet met 4%, maar grote groeier is vooral de regio China, waar Nike 27% meer omzet behaalde. Ondanks de Chinees-Amerikaanse handelsoorlog wist de sportfabrikant er zijn aanwezigheid in het laatste jaar te verdubbelen. 

 

Ook e-commerce is een belangrijke groeipoot: CEO Mark Parker laat aan CNBC weten dat de onlineverkoop met liefst 42% de lucht inging. Nike wil bovendien meer inzetten op vrouwelijke consumenten en zag dat segment dan ook dubbelcijferig groeien. Voor het merk was dit jaar trouwens het beste terug-naar-schoolseizoen ooit, met ongezien hoge verkoop van kinderschoenen.

 

Prijzen zelf in de hand

De winstgroei komt volgens Parker dan ook vooral door de omzetstijging in combinatie met een verbeterde brutomarge. Die steeg met 150 basispunten naar 45,7%, omdat Nike meer producten aan volle prijs wist te verkopen. Het merk kiest er immers voor om steeds meer rechtstreeks te verkopen en minder via groothandelsklanten of outlets te werken. Zo kan de schoenmaker de prijzen steviger onder controle houden.

 

Beleggers reageerden enthousiast op het nieuws en stuwden het aandeel meteen ruim 5,5% hoger, wat nabeurs Nike een recordkoers opleverde. Voor het lopende boekjaar rekenen analisten op een omzet van 42,09 miljard dollar (38,2 miljard euro) en een nettowinst tussen de 2,73 en 3 dollar (2,5 à 2,7 euro) per aandeel. Zelf gaat het bedrijf uit van een omzetstijging tussen de 5 en 9%.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN