RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Onlineklanten bestaan niet. Het zijn klanten.” (Erik Cuypers, Maxeda)

icon
Doe-Het-Zelf/Tuin22 november, 2019

Digitale transformatie staat hoog op de agenda bij doe-het-zelf retailer Maxeda (Brico, Praxis). Daarbij moeten online en offline elkaar omarmen. De bijna 400 winkels in de Benelux blijven een hoofdrol spelen.

 

Digitaal denken

“Onlineklanten bestaan niet. Ik heb nog nooit een klant de winkel zien binnenkomen met een tattoo waarop staat ‘ik ben online’. We zijn allemaal klanten, en op elk punt in de customer journey beslissen we zelf wel of we een winkel willen bezoeken of toch online gaan kijken. Wij weten dat 47% van onze klanten zich eerst oriënteert op onze website en dan pas naar de winkel komt. Offline en online moeten elkaar omarmen. Het loopt allemaal door elkaar.”
 

Dat zegt Erik Cuypers, die als chief digital officer deel uitmaakt van de executive board bij doe-het-zelfgroep Maxeda, marktleider met Brico in België en met Praxis in Nederland. In de Benelux heeft de groep bijna 400 winkels. “Vanuit mijn functie stuur ik alles aan wat naar het nieuwe ruikt,” zegt hij. “Maar ik hoop eigenlijk dat er binnen tien jaar geen CDO’s meer bestaan. Het digitale denken moet in elk van ons zitten.”

 

Complex verhaal

Een digitaal transformatieproces is ingrijpend, benadrukt Cuypers: je transformeert niet alleen je processen, maar ook de klantervaring, je bedrijfsmodellen en je cultuur. “Stel dat je een productvinder wil ontwerpen: elke retailer kijkt daarnaar, want de vraag die klanten het vaakst stellen is ‘waar kan ik dit product vinden’? Maar als je zo’n tool wil bouwen, dan moet je eerst van élke winkel een grondplan en een gedetailleerd schappenplan hebben. Daar komt wat bij kijken… Als je click & collect wil aanbieden in je winkels, moet je bevoorradingsketen in orde zijn en je stock accuraat, in real time. Dat is bij ons het geval: wanneer je bij Brico een boormachine koopt, dan tellen we die van de voorraad af zodra je de kassa passeert.”
 

Precies omwille van de specifieke bevoorradingsketen is digitalisering in doe-het-zelf wel een iets complexer verhaal dan in veel andere sectoren: “Een paar schoenen past in een doos, een tuinhuis niet. Een klant die een tuinhuis bestelt, wil dat niet in de winkel komen afhalen, maar wel thuis bezorgd krijgen. Banken of reisagentschappen hebben dat probleem niet: hun product is al digitaal. De stock van een bank past op een usb-stick.”

 

7000 ambassadeurs

“Wat ook verschilt, is hoe je de klant kan inspireren. In de modesector bijvoorbeeld is dat toch iets evidenter. Bij ons gaat het vooral om helpen: hoe boor ik een gaatje? Ons platform ‘Voor de makers’ bereikt intussen een community van zo’n 500.000 mensen. We hebben makershoekjes in onze winkels en we organiseren zelfs workshops specifiek voor dames. Daar heb je als fysieke retailer toch een voordeel: we hebben 7000 ambassadeurs. Het is geen toeval dat pure players als Amazon of Coolblue ook fysieke winkels openen. We omarmen online, maar fysieke retail is lang niet dood!”
 

Erik Cuypers, die recent nog werd gelauwerd als CDO of the Year, deelt zijn visie op digitale transformatie volgende week, tijdens de RetailDetail Night. De feestelijke afsluiting van het retailjaar vindt plaats op donderdag 28 november in San Marco Village in Schelle. ’s Middags zijn er thematische seminars, ’s avonds volgt een plenaire sessie met het retailjaaroverzicht door professor Gino Van Ossel, de uitreiking van de RetailDetail Awards en een ‘keynote’ door Jef Colruyt. Daarna is er gelegenheid tot uitgebreid netwerken met heerlijke hapjes en drankjes. Via deze link vind je meer informatie over het evenement en kan je tickets bestellen.

Meer Doe-Het-Zelf/Tuin
Bekijk meer
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin19 maart, 2025
    Hoe Chinezen de Europese doe-het-zelfmarkt stuwen

    Doe-het-zelfaankopen worden nog steeds digitaler en internationaler. E-commerce blijft een groeiend deel van de markt inpalmen, zeker nu Chinese nieuwkomers al naar de top vijf doorstoten.

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin9 januari, 2025
    Brico-app toont locatie producten in de winkel

    Als eerste doe-het-zelfketen in België lanceert Brico een ‘productlocator’ op zijn website en in zijn app. Klanten kunnen zo waar ze een specifiek product kunnen vinden in hun favoriete winkel.

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin12 augustus, 2024
    Lidl opent Parkside bouwmarkten

    Om zijn doe-het-zelfhuismerk Parkside beter bekend te maken bij consumenten, heeft Lidl in Hongarije en Polen aparte winkels geopend die het volledige doe-het-zelfaanbod van de discounter presenteren.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN