RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Carrefour België wil volgend jaar weer groeien

icon
Food25 november, 2019

Hoewel het Carrefour momenteel niet voor de wind gaat op de ‘extreem moeilijke’ Belgische markt, gelooft topman Geoffroy Gersdorff dat de retailer al vrij snel weer met groei kan aanknopen. De hypermarkten worden kleiner, maar verdwijnen niet.

 

Efficiëntere organisatie

De moeilijkheden van Carrefour in België zijn niet nieuw: de vergelijkbare omzet blijft al jaren dalen en de retailer sluit ook winkels waar de concurrentie te groot is, zoals recent onder meer in Genk, Kuringen, Pelt en Wijnegem. Toch kan Carrefour hier opnieuw groeien, wellicht vanaf volgend jaar al, zegt secretaris-generaal Geoffroy Gersdorff in een interview met De Tijd.

 

De topman geeft toe dat Carrefour niet goed bezig was de afgelopen jaren, maar de markt is dan ook “extreem, extreem moeilijk”. De omzetdaling is volgens hem deels te wijten aan het feit dat het herstelplan nog niet volledig is doorgevoerd, en verbetering moet onder andere komen van een efficiëntere organisatie: “Vroeger waren onze hypermarkten, supermarkten (Carrefour Market) en buurtwinkels (Carrefour Express) bijna elkaars concurrenten. Ze hadden elk hun directeur. Nu is er één voor de drie formules. We hadden drie marketingteams. Nu één. Er is meer samenwerking”, zegt hij. Ook heronderhandelde de retailer zijn contracten met producenten en toeleveranciers.

 

“Het beste voor iedereen bereikbaar maken”

Hoewel waarnemers voorspellen dat er op termijn geen toekomst is voor de grote hypermarkten, gelooft de secretaris-generaal nog wel in dat winkelconcept. “Als we ons werk goed doen, zullen onze veertig hypermarkten er ook op lange termijn nog zijn. Al worden ze kleiner. We willen winkelruimte onderverhuren aan externe partners, zoals de apotheekketen Medi-Market.” De hypermarkten verkopen nu minder non-food, maar meer verse voeding en biovoeding.

 

Carrefour wil zich gaan onderscheiden met exclusieve en modieuze producten, maar verlaagt ook de prijzen: “We willen het beste voor iedereen bereikbaar maken. Dus ook de prijs is belangrijk. Je moet niet kiezen tussen of prijs of kwaliteit. Het voorbije jaar hebben we de prijs van 2.000 artikelen verlaagd.” Daarnaast blijft de retailer kleinere supermarkten en buurtwinkels openen, tot dertig per jaar: “Er zijn nog plaatsen in België waar we nog niet voldoende vertegenwoordigd zijn.” Op de cruciale vraag of Carrefour in België blijft, antwoordt hij: “Vandaag zijn we hier een van de belangrijkste spelers. Het is evident dat we in België een goede toekomst hebben.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN