RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Frans Muller (Ahold Delhaize) eist Europese prijzen

icon
Food29 november, 2019

Merkfabrikanten maken de bevoorradingsketen onnodig complex en ondermijnen alle voordelen van de Europese eenheidsmarkt, vindt Ahold Delhaize-topman Frans Muller. Hij pleit voor meer transparantie en voor eengemaakte prijzen in Europa.

 

“Enorme nationale prijsverschillen”

“Consumenten moeten zich ervan bewust zijn dat merkartikelen van grote fabrikanten vaak slechts in drie fabrieken worden gemaakt. Waarom hebben we dan verschillende prijzen op elk van de 27 nationale markten? Waarom zien we geen snellere ontwikkeling in de richting van Europese prijzen? Immers, als we de zaken zouden kunnen vereenvoudigen, dan zou dat ons hele leven gemakkelijker maken”, zegt Muller in een interview met German Retail Blog.

 

Enorme nationale prijsverschillen voor standaard merkproducten ondermijnen volgens de CEO alle voordelen van één Europese markt. Ze maken ook de toeleveringsketens onnodig complex. “Dat is niet onze schuld als retailer, want wij staan meer dan open voor meer prijstransparantie. Het is ook oneerlijk dat leveranciers heel blij lijken te zijn als grote discounters centraal inkopen, hoewel ze veel groter zijn dan wij.”

 

Muller wil graag meer efficiëntie in de toeleveringsketen en meer prijstransparantie voor de klanten: “Het is voor hen heel moeilijk te begrijpen waarom iemand in Frankrijk slechts één grens naar het zuiden moet oversteken om een blikje frisdrank 25 procent goedkoper te vinden. Laten we dus alstublieft meer prijsconsistentie en -transparantie hebben in Europa.”

 

“Coopernic is geen inkooporganisatie”

Muller voelt zich niet aangesproken door het verwijt dat Europese inkoopcentrales als AMS Sourcing (voor huismerken) en Coopernic (voor A-merken) het conflict zoeken met merkfabrikanten. “Coopernic biedt grote kansen voor leveranciers via een verbeterde Europese distributie”, benadrukt hij. “Onderhandelingen bij Coopernic zijn eenvoudiger dan sommige mensen denken omdat ze er ten onrechte van uitgaan dat we onderhandelen over handelsvoorwaarden. In feite onderhandelen we niet over prijzen of leveranciersvoordelen. We onderhandelen alleen over een overrider of een on-top bedrag voor onze totale Europese distributierelatie.” Coopernic is volgens Muller dan ook geen inkooporganisatie.

 

Hij benadrukt dat de onderhandelingen momenteel goed verlopen: “We zijn verder met onze totale onderhandelingsresultaten dan vorig jaar en met minder conflicten.” Dat fabrikanten klagen over de marges, vindt hij onterecht: “Wij maken een marge van 4% boven de lijn, wat heel goed is voor een Europese retailer, maar grote fabrikanten halen 10% of meer! Dat is een heel groot verschil.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN