RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Promo met gratis bak Jupiler lauw onthaald

icon
Food15 januari, 2020

AB InBev stunt met een 1+1-actie op bakken Jupiler in verschillende Belgische supermarkten. Een prijsactie als een ander of een onverantwoorde manier om alcoholgebruik te stimuleren?

 

Duwtje voor stille periode

Het nieuwe jaar is ingezet met enkele scherpe prijspromoties in de supermarkten, en ook biergigant AB InBev doet mee: bij verschillende supermarktketens stunt de biergigant met 1+1 gratis op bakken Jupiler. Het zou de eerste keer zijn dat AB InBev zo diep gaat, maar dat wordt niet door iedereen gesmaakt.

 

Het laatste kwartaal presteerde AB Inbev ontgoochelend en nu een traditioneel ‘stille’ periode eraan komt – de feestdagen zijn voorbij, de zomer is nog lang niet in zicht en tot overmaat van ramp begint in februari ook nog eens ‘tournée minérale’ – vat de Leuvense bierproducent de koe bij de horens met een scherpe actie. 

 

Wie twee bakken Jupiler koopt, betaalt nu 15,99 euro in plaats van 31,98 euro: een liter van de pils kost zo dus nog amper een euro. Ook in de horeca voert AB InBev maatregelen door om het volume op te krikken: Jupiler wordt bij voorkeur in nieuwe glazen van 30 cl geserveerd, in plaats van de vroegere 25 cl.

 

Ronduit slechte zaak?

In tijden waarin alcoholreclame op de korrel wordt genomen, wordt de actie echter niet door iedereen warm onthaald. Het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere drugs (VAD) noemt het zelfs een ronduit slechte zaak, aangezien “de prijs doorslaggevend is als het gaat om de consumptie van alcohol”, zegt directeur Marijs Geirnaert in Het Nieuwsblad.

 

“Een aantal jaar geleden ging de prijs van sterke dranken door allerlei taxaties sterk naar omhoog en we zagen dat de consumptie afnam. Voor wijn en bier werd die prijsstijging niet doorgevoerd en dus zijn mensen sneller geneigd om terug naar de klassieke pils te grijpen”, observeert Geirnaert. Of de consument even weigerachtig staat tegenover de ‘gratis’ pintjes valt evenwel af te wachten, zeker nu de actie extra media-aandacht en dus bekendheid oogst.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN