RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Graaft Tony’s Chocolonely put voor zichzelf?

icon
Food20 januari, 2020

(update) Tony’s Chocolonely, dat al vijftien jaar van “slaafvrije chocolade” de standaard wil maken, staat voor een uitdaging: het bedrijf maakt verlies en krijgt steeds meer concurrentie. Haalt het bovendien wel de eigen doelstellingen? Het bedrijf reageert.

 

Harde of zachte koers?

Tony’s Chocolonely bestaat inmiddels vijftien jaar, maar lijkt nu op een kantelpunt te staan. Het chocolademerk, dat ontstond uit het Nederlandse televisieprogramma Keuringsdienst van Waarde, boekte in 2019 ruim 70 miljoen euro omzet, maar ook fors verlies. Liefst wil Tony’s Chocolonely zich laten opsnoepen door giganten als Nestlé of Mondelez, omdat het zo denkt meer impact te kunnen hebben, maar die grote spelers happen vooralsnog niet toe.

 

Tijdens Keuringsdienst van Waarde, een programma waarin FMCG-producten en hun productieomstandigheden kritisch tegen het licht worden gehouden, ontdekte presentator Teun (‘Tony’) van de Keuken dat er geen gegarandeerd ‘slaafvrije’ chocolade bestaat. Hij besloot daarop zelf chocolade op de markt te brengen, die met name de inzet van kindslaven aan de kaak moest stellen.

 

Vandaag zijn oprichter Van de Keuken en huidig CEO Henk Jan Beltman het echter niet eens over de te varen koers. De eerste wil dat Tony’s Chocolonely zich blijft focussen op de kerntaak, aangezien de arbeidsomstandigheden in de cacao-industrie er verder op achteruit gaan in plaats van vooruit, maar Beltman vindt het belangrijker dat het chocolademerk een “inclusief en sympathiek” imago heeft en zo een voorbeeldfunctie vervult.

 

Is Tony’s Chocolonely wel slaafvrij?

Maar doet Tony’s Chocolonely wel zelf wat het belooft? Onderzoekers van de Wageningen Universiteit laten zich tegenover Marketing Facts kritisch uit over de doelstellingen van het chocolademerk. Mensenrechtenspecialiste Birgit de Vos meent dat het merk vooral mikt op slavernij en kinderarbeid buiten de familie, maar “geen specifieke doelstelling” heeft om kinderarbeid binnen de familie te bestrijden.

 

De meeste kinderarbeid gebeurt nochtans binnen de familie, claimen de onderzoekers. Tony’s Chocolonely reageert van zijn kant dat het wel degelijk werkt aan het uitbannen van elke vorm van uitbuiting, en het dan zowel over moderne slavernij als illegale kinderarbeid heeft.

 

Eigen inkoop via cooperaties

Verder laat de eerlijke inkoop volgens de onderzoekers in de praktijk nog te wensen over, maar ook dat weerlegt het bedrijf: Tony’s Chocolonely zou zijn cacao inkopen bij Barry Callebaut, de cacaogigant waar alle grote merken hun chocolade halen en daardoor vooral met grote, erg productieve boeren samenwerken. Een woordvoerder reageert echter: “Tony’s handelt niet via Barry Callebaut. Zij verwerken slechts de cacaobonen voor ons tot vloeibare chocolade. Barry Callebaut heeft hiervoor een aparte productielijn opgezet om de bonen van Tony’s traceerbaar te verwerken.”

 

Zo wil het chocolademerk de cacaoboeren een leefbaar inkomen garanderen, wat het tracht te realiseren via coöperaties waarmee Tony’s naar eigen zeggen zelf langetermijnafspraken heeft gemaakt: “Tony’s werkt met zever coöperaties direct samen en we maken vijfjarencontracten op, zodat coöperaties verzekerd zijn van afname de komende vijf jaar tegen een Living Income Reference Price.”

 

Tony’s mag die bonen overigens niet rechtstreeks kopen, vanwege de geldende wetgeving in Ghana en Ivoorkust: “Daarom werken we samen met binnenlandse handelaren en een onafhankelijke exporteur.” De boeren krijgen een additionele premie bovenop de marktprijs en bovenop de Fairtrade-premie, klinkt het nog.

 

Overname onafwendbaar?

Het succes van Tony’s Chocolonely is in ieder geval onmiskenbaar, en dat zou vooral te danken zijn aan de marketingstrategieën van het bedrijf: het merk is in de Benelux erg zichtbaar en aanwezig, en geniet bij de consument van een ‘Benevolent Halo’-effect, aldus Ronald Voorn, docent consumentenpsychologie aan de Universiteit Twente. Dit betekent dat het merk zo’n positief imago heeft dat de consument er zich verder geen vragen meer bij stelt.

 

Tony’s Chocolonely reageert zelf dat het nog een lange weg voor de boeg heeft, maar dat het wel al grote stappen zet richting kinderslaafvrije chocolade. Dit jaar stelt het zich tot doel om meer samenwerkingen aan te gaan en nieuwe partners te zoeken. Logisch en noodzakelijk, klinkt het ook bij Marketing Facts, aangezien de concurrentie van grote spelers ondertussen toeneemt, die zelf steeds vaker inzetten op fairtrade en duurzame cacao. Is een overname dus nakend? 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food20 juni, 2025
    AB InBev raakt maar niet af van Russisch dochterbedrijf

    Opnieuw hebben de Russische autoriteiten de verkoop van het belang van AB InBev in haar Russische joint venture met de Turkse brouwer Anadolu Efes geblokkeerd. De brouwer probeert al jaren af te raken van het Russische filiaal.

  • icon
    Food19 juni, 2025
    Europese retailers maken bezwaar tegen overname Kellanova door Mars

    De Europese Commissie gaat de overname van Pringles-producent Kellanova door Mars uitgebreid onderzoeken, nadat retailers hun bezorgdheid hebben geuit over een mogelijk te grote machtpositie van de fabrikant.

  • icon
    Food19 juni, 2025
    Paul Bulcke neemt afscheid van Nestlé-top

    Na een loopbaan van bijna een halve eeuw bij Nestlé legt Paul Bulcke in april 2026 zijn functie als voorzitter van de raad van bestuur neer. De Belg wordt opgevolgd door de Spanjaard Pablo Isla, ex-topman van Inditex.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN