RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Natalie Berg: "Onderschat Amazon nooit"

icon
Algemeen20 januari, 2020

Amazon is altijd in groeimodus, zoals de lancering van een Nederlandse webwinkel later dit jaar bewijst. Maar is het nu niet te laat? En hoe kun je concurreren? Top-retailinfluencer Natalie Berg legt het uit op het RetailDetail Omnichannel & E-commerce Congress 2020.

 

Een nieuw niveau van retail

Amazon heeft een unieke positie, met zijn tweeledige rol in zowel de detailhandel als in de infrastructuur. Die marktplaats aan de ene kant en ‘cloud computing’-services AWS aan de andere kant zijn echter zowel de enorme kracht als de zwakte van het bedrijf, meent Berg, auteur van het boek ‘Amazon: De retailer die alles op zijn kop zet’ en key-notespreker op het RetailDetail Omnichannel & E-commerce Congress op 6 februari.

 

Het bedrijf dreigt het slachtoffer te worden van zijn eigen succes, omdat er steeds meer bezwaren zijn tegenover die dubbele rol en de daaruit vloeiende machtspositie. “Er is veel onderzoek gedaan naar de manier waarop het bedrijf zijn huismerken bevoordeelt ten opzichte van externe merken, er is de kwestie van namaak en nog veel meer. Steeds vaker zie je dat merken hun aanwezigheid opnieuw evalueren, zoals Nike dat zich terugtrekt van het platform. Ik denk dat we kunnen verwachten dat meer merken tot dezelfde conclusie komen.”

 

Toch heeft Amazon zonder twijfel de nieuwe standaard gezet voor de toekomst van de detailhandel. “Als ze willen concurreren, moet iedereen bijbenen. Vandaag de dag is er een heel nieuw niveau van klantverwachtingen als het gaat om fulfilment, leveringssnelheid, gratis levering en retouren, enzovoort. Amazon heeft een fundamentele revolutie teweeggebracht in fulfilment en technologie, dat moet je ze nageven.”

 

Dingen die Amazon niet kan

Is er dan nog iets wat Amazon niet kan? Gelukkig wel. Berg noemt ze WACD – ‘What Amazon Can’t Do’ – en gebruikt ze om aan te geven waar kansen liggen voor concurrenten. Beleving is daar een grote van: “Vergeet niet, en ik blijf dit herhalen: Amazon is geen retailer. Het is een technologiebedrijf dat heel goed is in retail, maar het zuigt wel alle plezier uit winkelen. Het is gemakkelijk, maar het is niet leuk. Het is geen shoppen.”

 

Daarom zijn de klanten trouw aan het gemak, maar zijn ze niet emotioneel gehecht aan het merk. Bij Amazon draait het allemaal om transactionele loyaliteit, meent Berg, maar dat zal niet altijd volstaan. Vooral in categorieën als mode, waar Amazon op dit moment sterk in investeert, kun je niet van de ene op de andere dag een merk creëren zonder in te zetten op emoties. 

 

Bijna aan het einde van zijn Latijn?

Hoewel het toenemende aantal bakstenen winkels misschien een manier is om het merk te vermenselijken, zijn er nog volop mogelijkheden voor andere retailers. Zolang ze maar niet proberen de onlinereus te imiteren: “De nummer één regel is dat je Amazon niet kunt verslaan op zijn eigen terrein. Dat is nooit een leefbare langetermijnstrategie.” Tesco kwam er op de harde manier achter: Tesco Direct werd opgezet als een non-foodplatform om te concurreren met Amazon, maar bleek te duur om een impact te hebben en werd in 2018 gesloten.

 

Misschien is het wel slechts een kwestie van tijd voordat de ‘disruptor’ zelf wordt verstoord. Interessant is dat Bezos ooit zei dat hij gelooft dat bedrijven een dertigjarige levensduur hebben, wetende dat Amazon nu zélf zijn dertigste verjaardag nadert. Verwacht hij het einde van zijn heerschappij? 

 

Onder toenemende overheidsdruk zou Amazon kunnen worden gedwongen om zijn clouddiensten te verkopen, of kunnen stijgende privacy-bekommernissen van de consument in hun gezicht ontploffen. “Amazon is er fantastisch in geslaagd om zich letterlijk in de huizen en de levens van consumenten te nestelen. Het is verrassend hoe weinig daar tot nu toe over wordt gesproken, maar misschien zullen consumenten toch het gevoel krijgen dat Amazon te dominant is geworden en te veel controle heeft over hun leven.”

 

Amazon zal de Benelux zeker opschudden

Desalniettemin is Amazon nog steeds op zoek naar uitbreiding. “Amazon is altijd in groeimodus, of het nu gaat om expansie in food, met fysieke winkels of nieuwe markten. Mode en boodschappen lijken nog steeds moeilijk te kraken voor hen, en op een gegeven moment geven ze het misschien op, maar ze zijn nooit gehaast. Ze wachten geduldig en slaan toe als de tijd rijp is.”

 

Dat is ook precies wat er in de Benelux gebeurt, waar Amazon eindelijk zijn lang aangekondigde Nederlandse webshop opent. Maar zijn ze niet te laat, nu de markt al wordt gedomineerd door andere spelers zoals bol.com? “Onderschat Amazon nooit”, waarschuwt Berg. “Het Verenigd Koninkrijk is een goed voorbeeld. Argos leek er het meest van al op Amazon, en ook nu nog is de nieuwkomer trager om zijn stempel te drukken, maar hij is zeker zeer hardnekkig.” Zo is Amazon vastbesloten om te investeren in de maaltijdkoerier Deliveroo, ondanks het feit dat de marktautoriteiten zich over de deal buigen.

 

“Ze moeten het misschien anders aanpakken – een overname is mogelijk – maar voor Amazon is de Nederlandse lancering een kwestie van schaalvoordelen. Zelfs in een volwassen markt kunnen ze het huidige evenwicht nog verstoren, bijvoorbeeld door de introductie van Prime Now en levering op dezelfde dag. Ze kunnen de verwachtingen van de consument in de hele markt veranderen. Wie wil concurreren, zal een versnelling hoger moeten schakelen.”

 

RetailDetail Omnichannel & E-commerce Congress 2020 – Consumer relevance in a digital world

Op 6 februari vindt de zevende editie van het RetailDetail Omnichannel & E-commerce Congress plaats.

Hoe maak je als retailer het verschil in een wereld waar digitaal het nieuwe normaal is? Door net zoals vroeger beter te zijn in iets wat relevant is voor jouw doelgroep. Ontdek hoe en waarom slimme keuzes maken de sleutel is tot succes.

Dit jaar op de line-up:

  • Natalie Berg – retailanalist, stichter van NBK Retail en auteur van het boek ‘Amazon: de retailer die alles op zijn kop zet’

  • Alex Lorette – director enterprise solutions Proximus

  • Ilse Van Vaerenbergh – CCO smartphoto group NV

  • Kristof Baeten – managing director State of Art Belgium & Luc Van den Broeck – CEO TailorFIT

  • Sven De Waele – E-commercedirecteur en eigenaar Pharmapets

  • Moderator: Gino Van Ossel – retailexpert Vlerick Business School

Speciale prijs voor retailers: 275 euro (exclusief kosten en btw)

U kan uw kortingscode aanvragen door een e-mail te sturen naar info@retaildetail.be.

Informatie & Registratie

 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN