RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Albert Heijn zijn marktaandeel opkrikt

icon
Food21 januari, 2020

In Nederland wist marktleider Albert Heijn vorig jaar zijn marktaandeel stabiel te houden: een opsteker na een moeilijk 2018. Met een dominante positie op de thuismarkt hoeft de supermarktketen niet teveel op expansie of overnames te rekenen: groei zal moeten komen van innovatie. In België ligt dat anders.

 

Grote stappen gezet

Albert Heijn heeft in 2019 in Nederland een marktaandeel behaald van 34,9%. Dat cijfer was, gemeten over het hele jaar, stabiel ten opzichte van 2018, zo meldt de retailer in een persbericht. Vooral de tweede jaarhelft was sterk. Dat is goed nieuws voor de keten, die in 2018 nog marktaandeel verloor aan concurrenten als Lidl en Jumbo. Het is ook een opsteker voor CEO Marit van Egmond, die nu één jaar aan het roer staat: “Gedurende het jaar hebben we grote stappen gezet met Albert Heijn”, zegt zij. “We willen het onze klanten elke dag makkelijker maken. Om beter te eten, om waar en wanneer zij dat willen hun dagelijkse boodschappen te doen en, natuurlijk, om die boodschappen betaalbaar te maken.”

 

De supermarktketen vernieuwde vorig jaar 123 supermarkten naar het nieuwe winkelconcept waarin vers en voordeel nog meer centraal staan. Er kwamen 20 nieuwe winkels bij: het totale aantal bedraagt nu 1029 verkooppunten. In België groeide de retailer van 42 naar 49 winkels. Ook digitalisering was een prioriteit: AH bezorgde bijna 22 miljoen kratten met boodschappen bij klanten aan huis en de app kende 60% meer actieve gebruikers.

 

Ruimere openingsuren

Albert Heijn werkt sinds afgelopen najaar in een vereenvoudigde structuur met minder managementlagen. Een opmerkelijke maatregel waarmee de retailer de omzet hoopt te verhogen, is de verruiming van de openingstijden: meer dan één op de drie Nederlandse supermarkten is nu tot 22u geopend. Ook zijn de winkels vaker en langer open op zondag, meldt Distrifood. Woordvoerder Ronald van der Aart bevestigt aan het blad dat klanten behoefte hebben aan ruimere openingstijden: “We hebben gemerkt dat hier lokaal met enige regelmaat behoefte aan is. Daar waar mogelijk proberen we tegemoet te komen aan deze behoefte, in samenwerking met onze franchisenemers.”

 

Het is een logische zet: met een marktaandeel van bijna 35% heeft de marktleider maar weinig ruimte om te groeien door expansie, want overnames lopen het risico een ‘nee’ te krijgen van de concurrentiewaakhond. Rivalen als Jumbo en Lidl hebben die ruimte nog wel. Daardoor ziet Albert Heijn zich genoodzaakt om andere groeipistes te verkennen: e-commerce, logistieke efficiëntie, selfscanning, winkelvernieuwingen, een upgrade van het assortiment met meer vers, slimmere acties… In België is er uiteraard nog wél flink wat expansiepotentieel. Met binnenkort alweer een nieuwe vestiging in de Brusselse rand, op het retailpark Pajot in Sint-Pieters-Leeuw, flirt de retailer opnieuw met de Franstalige klant, net als in Wemmel en Zaventem.

 

Op 12 februari publiceert Ahold Delhaize, het moederbedrijf van Albert Heijn, de cijfers over het vierde kwartaal en het gehele jaar 2019.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 december, 2025
    Mars krijgt (eindelijk) groen licht van EU voor overname Kellanova

    Na een diepgaand onderzoek dat maanden in beslag nam, komt de Europese Commissie tot de conclusie dat de overname van Kellanova (de eigenaar van Pringles en Kellogg's) door Mars geen risico vormt voor de concurrentie of de consument.

  • icon
    Food8 december, 2025
    EU-verbod op benamingen als veggieburger is illegaal, zegt Foodwatch

    Foodwatch noemt het geplande EU-verbod op vleesbenamingen voor plantaardige producten in de huidige vorm onwettig. De Europese voedselwaakhond baseert zich op een juridisch advies dat verwijst naar het Europees Hof van Justitie en de Europese regels voor voedselinformatie.

  • icon
    Food8 december, 2025
    AB InBev slaagt in overname punchmaker BeatBox

    AB InBev heeft een miljard dollar veil voor de Amerikaanse jeugd: de brouwerijreus betaalt 490 miljoen Amerikaanse dollar voor een meerderheidsbelang van 85% in BeatBox Beverages, een Amerikaanse producent van partypunch die een trouwe aanhang heeft opgebouwd bij jonge consumenten.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN