RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Artificiële intelligentie is aanjager van trends in retailtechnologie

icon
Algemeen22 januari, 2020

Kunstmatige intelligentie wordt een onmisbaar hulpmiddel om echte retailbeleving en doorgedreven personalisering mogelijk te maken. Maar hoe blijf je als retailer op de hoogte van de nieuwste technologietrends in retail?

 

Sleutelrol in winkelbeleving

Retail draait om meer dan producten verkopen. Apple stores bijvoorbeeld, zijn altijd al ontmoetings-, belevings- en serviceplekken geweest. Die trend zet zich door, zegt Ulrich Spaan van het Duitse EHI Retail Institute, en digitale technologie speelt meer dan ooit een sleutelrol in de winkelbeleving. Met behulp van toegevoegde realiteit kunnen shoppers bijvoorbeeld virtueel juwelen passen of make-up uitproberen. Chatbots geven een antwoord op vaak gestelde vragen. Het schap wordt intelligent: sensoren meten de winkelvoorraad, apps geven info over allergenen. AI wordt ook ingezet voor stijladvies en voorraadbeheer.
 

Aan voorbeelden geen gebrek. De Amerikaanse luxewarenhuisketen Saks Fifth Avenue heeft magische spiegels geïnstalleerd op de schoonheidsafdeling van zijn vlaggenschipwinkel in Manhattan, waardoor klanten de producten virtueel kunnen passen. Ook Zara introduceert interactieve spiegels met RFID, terwijl Mango digitale paskamers uitrolt. Puma heeft interactieve iMirror spiegels geïnstalleerd in zijn flagshipstore in New York: klanten kunnen alternatieve looks bekijken en een medewerker oproepen als ze hulp nodig hebben. In de Smart Stores van huidverzorgingsmerk SK-II in Tokio, Shanghai en Singapore kunnen bezoekers een AI-gebaseerde huidanalyse laten uitvoeren, simpelweg door drie minuten voor een spiegel te gaan zitten. Daarop krijgen ze gepersonaliseerd productadvies. 
 

In Shinjuku, Tokio, heeft de Britse cosmeticaretailer Lush een ervaringswinkel geopend die een echte ‘digitale speeltuin’ wil zijn, die shoppers meeneemt op een zintuiglijke reis, met interactieve muren die beweging detecteren om een sfeer te creëren, app-gecontroleerde verlichting, en gigantische ‘douche jellies’ die geluiden afspelen als je ze wiebelt. Bezoekers kunnen er de Lush Labs app gebruiken om productinformatie in de winkel te bekijken en bestellingen te plaatsen. Die app maakt gebruik van een AI-camerafunctie om het – onverpakte – product te herkennen. Er zijn coffeeshops die gebruik maken van robotbarista’s om drankjes te serveren, zoals Café X in San Francisco en Ratio in Shanghai. En dan is er natuurlijk Amazon Go, waar klanten zomaar naar buiten kunnen lopen, terwijl de betaling automatisch via de app verloopt.

 

Voorspellende analyses

De rode draad: data als het nieuwe goud. Uit een rondvraag van EHI bij Europese retailers, blijkt dat ze artificiële intelligentie als veruit de belangrijkste IT-trend zien voor de komende drie jaar. Concrete toepassingen verwachten ze vooral in voorspellende analyses, maar ook in merchandising, beeldherkenning, dynamische prijszetting, het valideren van data en het persoonlijk aanspreken van klanten. Technologie moet wel privacyproof worden: de GDPR-regels leggen beperkingen op, mensen willen liever niet gefilmd en al zeker niet herkend worden door intelligente camera’s. Maar wellicht is dat niet eens meer nodig: mogelijk wordt AI zo sterk dat camera’s overbodig worden. Met behulp van lasersensoren kunnen systemen je al herkennen aan de hand van gedragspatronen…
 

De technologie evolueert nu razendsnel, het is zaak om bij te blijven. Hoe kan je als retailer de nieuwste technologietrends in retail op de voet volgen? Bijvoorbeeld met een bezoek aan EuroShop in Düsseldorf: de grootste retailvakbeurs in Europa, die dit jaar haar twintigste editie beleeft. Alle aspecten van de winkel komen aan bod: verlichting, visual merchandising, winkelinrichting, uitrusting voor foodservice, koeling en energiemanagement, marketing, en niet in het minst ook technologie… De vakbeurs vindt plaats van 16 tot 20 februari, tickets zijn verkrijgbaar via deze link.

 

Welke technologie wordt toonaangevend in retail?

Welke toepassingen voor artificiële intelligentie?

Bron: EHI retailer survey 2019

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN