RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Starbucks wordt afvalvrij en klimaatpositief voor 50e verjaardag

icon
Food22 januari, 2020

Starbucks wordt 50 in 2021 en dat wil de koffieketen vieren door klimaatpositief te worden. De Amerikaanse keten kondigt grootse klimaatambities aan, zoals meer plantaardige opties en stoppen met wegwerpverpakkingen.

 

Klimaat op het verlanglijstje

Starbucks wil in de toekomst niet alleen klimaatneutraal worden, maar zelfs klimaatpositief: het koffiebedrijf stelt zich tot doel meer schoon water terug te geven dan het verbruikt, meer koolstof op te slaan dan het uitstoot en geen afval meer te produceren. 

Op die manier wil de Amerikaanse koffiereus zijn vijftigste verjaardag vieren volgend jaar, volgens CEO Kevin Johnson omdat drastische actie vandaag nodig is voor de planeet. In steeds meer trendrapporten klinkt weliswaar ook dat de meest succesvolle bedrijven tegen 2030 diegene zullen zijn die duurzaamheid vooropstellen. 

 

Vijf grote doelstellingen

Het bedrijf werkt vijf doelstellingen voor de lange termijn uit, waaronder de verschuiving naar een milieuvriendelijkere menukaart met meer plantaardige opties en de overschakeling naar herbruikbare verpakkingen. Starbucks belooft ook te investeren in duurzame landbouw, herbebossing en bosbehoud, net als in wateraanvulling in de toevoerketen van het bedrijf.

Verder wil de keten afval aanpakken, zodat er uiteindelijk geen voedselafval meer overblijft. De eigen activiteiten worden eveneens milieuvriendelijker gemaakt, inclusief de winkels, productie en leveringen. De ambities zijn te spreiden over meerdere decennia, geeft topman Johnson aan.

 

Helft minder tegen 2030

Tegen 2030 wil Starbucks al wel een deel van de doelstellingen bereiken: de CO²-uitstoot moet met 50% omlaag in de directe activiteiten en toevoerketen van het bedrijf. Bovendien wil de formule met het zeemeerminlogo 50% van het gebruikte water bewaren en teruggeven aan gebieden waar er waterschaarste heerst.

Ook het afval uit de winkels en fabrieken dat op de vuilnisbelt belandt moet tegen dan halveren. Om dat te realiseren sluit de koffieketen zich aan bij het plastiekverbond van de Ellen MacArthur Foundation, dat toewerkt naar een circulaire verpakkingsmarkt.

Starbucks geeft duidelijk te kennen het niet alleen te kunnen en op zoek te zijn naar partners om mee hun schouders onder het project te zetten. Beleggers en analisten speculeren daarom al op een samenwerking met Beyond Meat: de beurskoers van de producent van vleesvervangers schoot meteen de hoogte in bij de bekendmaking van het nieuws.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 december, 2025
    Mars krijgt (eindelijk) groen licht van EU voor overname Kellanova

    Na een diepgaand onderzoek dat maanden in beslag nam, komt de Europese Commissie tot de conclusie dat de overname van Kellanova (de eigenaar van Pringles en Kellogg's) door Mars geen risico vormt voor de concurrentie of de consument.

  • icon
    Food8 december, 2025
    EU-verbod op benamingen als veggieburger is illegaal, zegt Foodwatch

    Foodwatch noemt het geplande EU-verbod op vleesbenamingen voor plantaardige producten in de huidige vorm onwettig. De Europese voedselwaakhond baseert zich op een juridisch advies dat verwijst naar het Europees Hof van Justitie en de Europese regels voor voedselinformatie.

  • icon
    Food8 december, 2025
    AB InBev slaagt in overname punchmaker BeatBox

    AB InBev heeft een miljard dollar veil voor de Amerikaanse jeugd: de brouwerijreus betaalt 490 miljoen Amerikaanse dollar voor een meerderheidsbelang van 85% in BeatBox Beverages, een Amerikaanse producent van partypunch die een trouwe aanhang heeft opgebouwd bij jonge consumenten.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN