RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe gevaarlijk is het coronavirus voor AB InBev?

icon
Food28 januari, 2020

Het Mexicaanse biermerk Corona is een van de topmerken van AB InBev, maar de naam klinkt momenteel ietwat ongelukkig. Het doet de vraag rijzen of de verspreiding van het coronavirus schadelijk kan zijn voor de biergigant.

 

Topmerk

Volgens de laatste berichten zijn er intussen meer dan 4500 mensen besmet met het coronavirus. 106 personen zijn overleden, meldt de VRT. Om de verdere verspreiding van de ziekte tegen te gaan zijn 20 miljoen mensen in verschillende Chinese steden van de buitenwereld afgesloten.

 

Het toeval wil het virus, dat zo heet doordat het op foto’s een kroontje lijkt te hebben, dezelfde naam heeft als het meest verkochte buitenlandse premiumbier in China – het Mexicaanse biermerk van AB InBev. Dat bestaat sinds 1925 en groeide uit tot één van de absolute topmerken van de bierbrouwer, naast Stella Artois en Budweiser.

 

Negatieve connotatie

Zal de ziekte afstralen op het bier? Marketingprofessor Tim Smits (KU Leuven) denkt niet dat het bier nu al imagoschade ondervindt van de hele crisis. “Maar de marketingteams van AB InBev houden de situatie beter in de gaten“, zegt hij in De Tijd. Volgens de professor kunnen de gevolgen immers ernstig zijn als de situatie ontspoort: “Als het coronavirus een pandemie wordt en in de hele wereld dodelijke slachtoffers eist, kan een groot probleem ontstaan voor AB InBev”, meent Smits. “Dan krijgt het bier een negatieve connotatie en kiezen mensen makkelijker iets anders. Er is keuze genoeg in de biersector.” In het slechtste geval moet AB InBev zelfs denken aan een nieuwe naam voor het bier, voegt Smits eraan toe.

 

In China zal het effect op de verkoop sowieso beperkt blijven: de Chinezen hebben immers een andere naam voor het bier dan voor de ziekte. Het is enkel in een aantal andere talen, waaronder het Nederlands en het Engels, dat men voor beide hetzelfde woord gebruikt.

 

Kernwaarden

In het verleden is er uiteraard al heel wat wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de gevolgen van negatieve publiciteit. De meeste studies komen daarbij tot de conclusie dat een merk of bedrijf, dat in opspraak komt, pas grote schade oploopt wanneer het in zijn kernwaarden geraakt wordt. Een voedingsbedrijf dat het niet al te nauw neemt met hygiënevoorschriften of een bank die onbetrouwbaar blijkt, zijn voor de hand liggende voorbeelden. Hen zal het ook veel moeite kosten om de opgelopen imagoschade te herstellen.

 

In het geval van Corona berust alles op toeval en is er geen enkele link tussen het virus en het bier. Dat beseffen consumenten ook. Het lijkt dus weinig waarschijnlijk dat AB InBev binnenkort een nieuwe merknaam moet verzinnen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN