RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Philips zegt huishoudelijke apparaten vaarwel

icon
Elektro29 januari, 2020

Het einde is aangebroken voor de stofzuigers, koffiezetapparaten en strijkijzers van Philips: het merk verkoopt zijn afdeling huishoudelijke apparaten. De producent zegt de consumentengoederen nu bijna helemaal vaarwel.

 

In Chinese handen?

Het Nederlandse elektronicaconcern wordt helemaal ontmanteld: in lijn met de keuze om te gaan focussen op medische technologie, stoot het bedrijf tot slot ook de divisie huishoudelijke apparaten af. “Alle opties voor het toekomstige eigenaarschap” van de tak worden onderzocht, maakt Philips bekend.

 

In eerste instantie zal de Nederlandse groep een overnemer zoeken voor de hele divisie, die 2,3 tot 5 miljard euro waard zou zijn. Potentiële kopers zijn dan vooral concurrenten, zoals het Chinese Haier. Vanwege privé-investeerders verwacht de krant NRC slechts beperkte belangstelling, omdat er slechts weinig efficiëntiewinsten te behalen vallen. Als een koper vinden niet lukt, kan de afdeling eventueel nog naar de beurs.

 

Al jaren in de maak

Al sinds de jaren 1990 is het Philips-imperium laag na laag aan het vervellen om tot een meer gefocuste kern te komen. Zo werden achtereenvolgens de afdelingen witgoed, televisies, consumentenelektronica en verlichting van de hand gedaan. De verkoop van de huishoudapparaten zat er al jarenlang aan te komen, geeft het bedrijf nu toe, maar “loslaten had geen prioriteit“. “We hadden net de ontvlechting van de lichttak achter de rug”, aldus CEO Van Houten.

 

De enige consumentenproducten die Philips wel nog blijft produceren, zijn verzorgingsapparaten zoals elektrische tandenborstels en scheerapparaten. Die blijven passen in het nieuwe verhaal, vindt de topman.

Meer Elektro
Bekijk meer
  • icon
    Elektro6 juni, 2025
    MediaMarkt: vier keer meer tweedehands, dubbel zoveel ingeruild

    Duurzame elektronica rukt op bij MediaMarkt: het duurzamere BetterWay-label en de inruilservice winnen snel aan belang, ook in België. Een campagne met voormalig toptrainer Jürgen Klopp draagt bij aan de bekendheid.

  • icon
    Elektro21 mei, 2025
    Nieuwe CEO voor MediaMarkt Benelux

    Faruk Kocabas wordt op 1 juni de nieuwe directeur van MediaMarkt in de Benelux. Hij volgt Remko Rijnders op, die inmiddels gestart is als financieel directeur van moederbedrijf Ceconomy.

  • icon
    Elektro15 mei, 2025
    MediaMarkt-eigenaar Ceconomy verhoogt winst ondanks dalende omzet

    Ceconomy, het moederbedrijf van elektroretrailers MediaMarkt en Saturn, heeft de winstgevendheid verbeterd ondanks zwakke verkopen. De onlineomzet steeg wel fors.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN