RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Jobs voor de eerste de beste bij The Body Shop

icon
Schoonheid/verzorging13 februari, 2020

Cosmeticaketen The Body Shop gaat aan de slag met ‘open hiring’ in zijn winkels: letterlijk de eerste de beste kandidaat die zich aanmeldt, mag aan de slag. Zonder cv-screening, sollicitatie of wat dan ook.

 

Geen verdere vragen

Drie vragen positief beantwoorden, dat is voortaan het enige wat je moet doen om te solliciteren bij The Body Shop in de Verenigde Staten. De ethische cosmeticaketen springt op de kar van het ‘open hiring’: als er vacatures vrijkomen, mag iedereen zich aanmelden en worden de kandidaten die er het snelst bij zijn gewoon aangenomen, zonder verdere selectieprocedure. 

 

Het principe achter ‘open hiring’ is er één van inclusie: door cv’s te screenen krijgen mensen die bijvoorbeeld in de gevangenis hebben gezeten of door medische problemen uit het arbeidscircuit zijn geweest vaak geen kansen. Ook sollicitatiegesprekken kunnen worden beïnvloed door al dan niet bewuste vooroordelen, zoals afkomst, taalgebruik of geslacht.

 

The Body Shop testte het systeem eind 2019 eerst uit in zijn distributiecentrum in North Carolina, met het oog op de instroom van meer dan 200 seizoensmedewerkers voor de feestdagen. Om te kunnen starten, hoefden sollicitanten op maar drie vragen positief te antwoorden: “Mag je werken in de VS?”, “Kan je acht uur lang rechtstaan?” en “Kan je meer dan 50 pond (22 kilo) optillen?”, bericht Fast Company.

 

Ook proefproject in België

De resultaten blijken positief: het personeelsverloop in het distributiecentrum daalde met 60% in de maanden van het proefproject. Het bedrijf hoefde ook maar met één uitzendbureau te werken in plaats van met drie. Een – door onderzoek ondersteunde – verklaring is dat medewerkers via ‘open hiring’ vaak extra gemotiveerd zijn, omdat ze elders geen kansen kregen en die nu ten volle willen benutten. The Body Shop zag dan ook een toename van de productiviteit.

 

Het geld dat The Body Shop bespaart op selectieprocedures, belooft de retailer te zullen gebruiken voor opleidingen, werknemersvoordelen en programma’s om nieuwe medewerkers te ondersteunen. Een van die programma’s handelt bijvoorbeeld rond transport en mobiliteit, waarbij met nieuwkomers de hindernissen worden bekeken om op tijd op het werk te geraken.

 

De trend kwam overigens ook al naar België overgewaaid: de UGent onderzoekt de effecten van het ‘open aanwerven’ in ons land. In 2021 start een proefproject met een tiental bedrijven in Oost-Vlaanderen. Ook bij andere spelers in de Benelux vindt de praktijk stilaan ingang.

 

Meer weten over deze en andere nieuwe trends op het vlak van personeelsbeleid? Schrijf je dan snel in voor ons RetailDetail People Congress 2020! Klik hier voor meer informatie en om aanspraak te maken op de vroegboekkorting.

Meer over... Schoonheid/verzorging
Zie meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging2 december, 2025
    LVMH-beautyketen Sephora komt naar België

    LVMH bereidt de Belgische entree van haar beautyketen Sephora voor. Het Franse moederbedrijf heeft met dat doel een een nieuwe dochteronderneming in Brussel opgericht. Na de komst van Douglas, krijgt de Belgische beautywereld zo een tweede grote schok.

  • icon
    Schoonheid/verzorging28 november, 2025
    Dreambaby opent volgend jaar acht nieuwe winkels

    Dreambaby breidt in 2026 fors uit met acht nieuwe winkels verspreid over het land: er komen vijf locaties bij in Wallonië, twee in Brussel en één in Vlaanderen. De nieuwe eigenaars willen de nabijheid vergroten voor jonge gezinnen.

  • icon
    Schoonheid/verzorging21 november, 2025
    [In Beeld] 450 bezoekers voor opening grootste Douglas-winkel van België

    De nieuwe Douglas-winkel op het Molenpoortplein in Hasselt opende vrijdagochtend de deuren en wist meteen honderden bezoekers te lokken. Sommige klanten stonden al sinds de vroege ochtend paraat.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN