RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Geld terug zonder retour bij Nederlandse webshops

icon
Algemeen20 februari, 2020

De retourkosten zijn voor onlineretailers zo hoog, dat consumenten bestellingen soms gewoon mogen houden. Ze krijgen hun geld dan wel terug, zo blijkt uit een peiling van Financieel Dagblad in Nederland.

 

“Terugsturen hoeft niet”

Het is een gangbare praktijk om producten niet te laten retourneren door consumenten, toch als het om goederen met een lage marge of prijs gaat. Dat zou blijken uit “tientallen ervaringen” van consumenten. Klanten mogen de bestelling die ze willen retourneren dan gewoon houden. Het geld krijgen ze terug of er wordt een nieuw product opgestuurd.

 

Desgevraagd geven verschillende Nederlandse onlineretailers inderdaad toe dat terugsturen soms niet hoeft. Coolblue zegt klanten hun retouren “heel soms” te laten houden: “Dat vinden we de moeite niet waard”, zou de webwinkel in één geval hebben gemaild naar een klant. De argumentatie luidt dat er dan minder vervuilend transport nodig is, wat resulteert in “hogere klanttevredenheid en minder kosten”.

 

In correspondentie die de krant kon inkijken, gebeurt het ook bij andere webshops – sommige raden zelfs aan om producten tweedehands door te verkopen, terwijl bijvoorbeeld Philips vraagt de goederen weg te gooien – maar precieze cijfers zijn niet bekend. Amazon biedt de verkooppartners op zijn platform ‘returnless refunds’, terugbetaling zonder retourzending, sinds 2017 zelfs als vaste optie aan. 

 

Retour kost meer dan terugbetalen

Het zou vooral om producten onder de 25 euro gaan. Dat is geen toeval, gezien het kostenplaatje van retourzendingen: elke retour zou ongeveer 12,5 euro kosten, zo bleek uit eerder onderzoek. Als er extra controle nodig is, bijvoorbeeld om te checken of elektronische toestellen niet defect zijn, loopt dat bedrag nog op.

 

De retourkwestie blijft dus een moeilijke zaak in e-commerce. Retailexperts menen in ieder geval dat retouren laten houden een kwalijke zaak is, omdat het de markt danig verstoort en misbruik in de hand werkt. Toch valt er weinig tegen te doen, vreest Roland van Kortenhof van Thuiswinkel.org. Het recht op retours is immers vanuit Europa vastgelegd en de consument wordt daarbij sterk beschermd.

 

Achteraf betalen afschaffen zou wel een optie kunnen zijn. Volgens Thuiswinkel.org is er meer fraude en ook meer retourzendingen als klanten van die betaalmogelijkheid gebruikmaken. De vakorganisatie is daarom in gesprek met de Nederlandse overheid om de wetgeving hierover te veranderen. 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen8 december, 2025
    Poundland sluit nog eens veertien vestigingen

    De Britse discounter Poundland gaat nog eens veertien winkels sluiten en is er van start gegaan met opruimingsverkopen. Dit voorjaar werd de keten overgenomen door een Amerikaanse saneerder, tientallen winkels gingen deze zomer al dicht.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN