RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Groeiend Jumbo snijdt in de kosten

icon
Food21 februari, 2020

Supermarktketen Jumbo ziet niet alleen de omzet stijgen, maar ook de kosten. Daarom neemt het bedrijf maatregelen: de retailer investeert in automatisering, verhoogt de bezorgkosten voor online bestellingen en schrapt banen op het hoofdkantoor.

 

In vorm blijven

Het gaat voor alle duidelijkheid best goed met Jumbo, zoals blijkt uit het zopas gepubliceerde jaarverslag: de omzet steeg in 2019 met zowat 1 miljard euro tot 8,4 miljard euro en het bedrijfsresultaat steeg naar 400 miljoen euro, tegenover 376 miljoen een jaar eerder. De eigenaarsfamilie Van Eerd kan zichzelf daardoor een dividend van 52,5 miljoen euro uitkeren – een bedrag dat ze grotendeels herinvesteren in Jumbo-vastgoed. Zoals al eerder aangekondigd, hoopt het bedrijf in 2021 zijn honderdste verjaardag te vieren met een omzet van 10 miljard euro. 

 

In een interview met het FD waarschuwt financieel directeur Ton van Veen wel voor oplopende kosten, die onder meer het gevolg zijn van toegenomen wet- en regelgeving en de schaarste op de arbeids- en transportmarkt. Jumbo wil in vorm blijven en neemt daarom de nodige maatregelen. Zo investeert het bedrijf in automatisering, met de bouw van een volledig gemechaniseerd distributiecentrum in Nieuwegein.

 

Managementfuncties schrappen

Ook zullen er banen sneuvelen op het hoofdkantoor: “Als je hard groeit, heeft dat de neiging hard mee te groeien. We kijken nu in hoeverre we ons hoofdkantoor slagvaardiger, sneller en wendbaarder kunnen maken”, zegt van Veen in de krant. Hij verwacht dat 250 van de 1250 banen op het hoofdkantoor in Veghel verdwijnen. De retailer gaat managementfuncties schrappen en een aantal activiteiten uitbesteden. 

 

Daarnaast heeft Jumbo de bestel- en afhaalkosten voor zijn e-commerceactiviteiten in heel Nederland verhoogd, zo meldt Distrifood: een noodzakelijke ingreep om in lijn te blijven met de kosten. Gemiddeld betalen klanten een euro meer per bestelling, al kunnen ze die bezorgkosten vermijden door in te gaan op speciale aanbiedingen. Ton van Veen liet al wel vaker weten dat hij het onlinemodel economisch niet houdbaar vindt gezien de hoge kosten die ermee gepaard gaan.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food4 juni, 2025
    Ook Rémy Cointreau getroffen door tarieven

    De Franse drankengroep Rémy Cointreau, bekend van Rémy Martin en de likeur Cointreau, beleeft zware tijden. Onder druk van kelderende cognacverkoop en de geopolitieke onzekerheid, storten zowel de omzet als de winst de dieperik in.

  • icon
    Food4 juni, 2025
    Dertiende Jumbo Foodmarkt rekent op Belgische en Duitse klanten

    In het Limburgse Echt heeft Jumbo woensdag zijn dertiende Foodmarkt geopend. Met een ruim aanbod Belgische en Duitse producten mikt de 2.500 m² grote belevingswinkel nadrukkelijk op grensshoppers.

  • icon
    Food4 juni, 2025
    Colruyt Group oogst dit jaar 75 ton Belgische mosselen

    Colruyt Group is klaar voor de oogst van Belgische mosselen uit de eigen zeeboerderij: de groep verwacht dit jaar een volume van 75 ton te kunnen aanbieden, in de vier Cru-markten en in meer dan 40 horecazaken.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN