RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Carrefour verhoogt de ambities

icon
Food27 februari, 2020

Het transformatieplan werkt en de doelstellingen worden verhoogd, zegt topman Alexandre Bompard: dit jaar legt Carrefour meer dan ooit de focus op klanttevredenheid. Groei moet komen van gemakswinkels, discountformules en e-commerce.

 

Kostenbesparingen

Carrefour presenteerde vanochtend de details van zijn financiële resultaten voor 2019 – de grote lijnen had de retailer al op 23 januari gecommuniceerd. Het belangrijkste inzicht is dat het grote transformatieplan ‘Carrefour 2022’ wel degelijk vruchten afwerpt. Nettowinst, ROI en cashflow stijgen, de netto financiële schuld is met zowat een miljard euro gedaald tot 2,6 miljard eind 2019.

 

Voor de retailer is dat alles voldoende aanleiding om de ambities van dat transformatieplan nog te verhogen. Klanttevredenheid is voor topman Alexandre Bompard een belangrijke graadmeter: hij wil de Net Promoter Score (NPS) voor de groep met 15 punten doen stijgen tegen 2022, wat een stijging met 23 punten inhoudt sinds de lancering van het plan. Ook gaat de retailer nog meer kosten besparen: tot nu toe wist het bedrijf bijna twee miljard te besparen, het doel tegen eind 2020 wordt verhoogd van 2,6 naar 2,8 miljard euro. Verder zal Carrefour dit jaar voor 300 miljoen euro niet-strategisch vastgoed verkopen.

 

Gemak en huismerken

Trots is de retailer op de vooruitgang in de verkoop van biologische producten (+25% per jaar sinds 2017), de uitbreiding van de blockchain-technologie (nu 28 producten) en de gezondere herformulering van 2300 huismerkproducten. De prijspositionering verbetert, het non-food aanbod wordt gereduceerd en vereenvoudigd. De hypermarkten ondergaan een ingrijpende transformatie en e-commerce in voeding groeide met meer dan 30% tot 1,3 miljard euro. Bij de fysieke winkels komt groei vooral van gemaksformules en van nieuwe prijsvechtersformules zoals Supeco in Europa en Atacadao in Brazilië.

 

De krachtlijnen voor 2020 zijn dan ook helder: focus op klanttevredenheid, verdere reductie van het aantal vierkante meters hypermarkten (-350.000 m² tegen 2022), reductie van de assortimenten met 15% dit jaar, groei in gemakswinkels (+2700 tegen 2022) en in de verkoop van huismerken, die één derde van de omzet zullen vertegenwoordigen in 2022.

 

“Het expansieritme van onze groeiformules versnelt, biologische en Carrefour-merkproducten winnen terrein, we presteren beter dan de markt op het vlak van e-commerce in food en onze prijsconcurrentiepositie verbetert. Dit momentum komt tot uiting in een verbeterde klanttevredenheid, die meer dan ooit centraal staat in onze prioriteiten. We bevestigen ons leiderschap in de voedseltransitie voor iedereen en verhogen of bevestigen alle doelstellingen van Carrefour 2022”, besluit Bompard.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN