RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zalando zoekt verdere groei in luxe en tweedehands

icon
Mode27 februari, 2020

In 2019 zag Zalando zijn omzet en winst opnieuw fors stijgen. Vooral in het vierde kwartaal deed de Duitse moderetailer goede zaken. Komende jaren komt er meer aandacht voor luxemerken én tweedehandskleding.

 

Cyber Week

Afgelopen jaar handelde Zalando bijna 145 miljoen bestellingen af, tegenover iets meer dan 116 miljoen in 2018. Het aantal actieve klanten steeg met 6,4 miljoen naar 31 miljoen. Die groei resulteerde ook in een fors hogere omzet: de opbrengsten namen met een vijfde toe van 5,39 miljard euro naar 6,48 miljard euro. Het aangepaste operationele resultaat kwam uit op 224,9 miljoen euro (173,4 miljoen euro een jaar eerder). Bijna de helft daarvan, 110 miljoen euro, werd gerealiseerd in het vierde kwartaal, gestuwd door recordresultaten tijdens Cyber Week.

 

In overeenstemming met de platformstrategie nam het belang van Zalando’s partnerprogramma verder toe. Zo’n 15% van het brutohandelsvolume kwam van verkopen door partners (tegenover 10% in 2018). Groei werd mogelijk gemaakt door diensten die het voor merken gemakkelijker maken om succesvol te zijn op het platform zoals Zalando Fulfillment Solutions en Zalando Marketing Services. In het vierde kwartaal werd ongeveer 40% van de items van het partnerprogramma verzonden via de eigen logistieke dienst.

 

Luxe, maar ook tweedehands

In 2020 wil Zalando onder meer zijn premiumsegment verder uitbreiden, met als doel dit segment tegen eind 2023 te verdubbelen. Onlangs werden al Moschino Couture en Alberta Ferretti aan het aanbod toegevoegd. “Vooral jongere klanten vinden het leuk om high-street modemerken te combineren met sport- en designstukken. Premium is de afgelopen maanden onze snelst groeiende categorie geweest en we zien een enorm potentieel om daarop voort te bouwen”, zegt CEO David Schneider.

 

Daarnaast wil het bedrijf ook meer inzetten op tweedehandskleding. In het derde kwartaal van 2020 komt er een speciale categorie ‘pre-owned’ op de website. Klanten zullen er niet alleen gedragen items kunnen kopen, maar ook eigen kledingstukken kunnen verkopen. De retailer wil zo de banden met zijn klanten verder aanhalen.

 

Zalando verwacht in 2020 de omzet verder op te drijven met 15 à 20% en een aangepast operationele resultaat te kunnen boeken tussen 225 en 275 miljoen euro. Daarbij is geen rekening gehouden met eventuele negatieve effecten van de coronacrisis, luidt het in een persbericht.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN