RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Coronavirus knaagt aan omzet AB InBev

icon
Food27 februari, 2020

De Belgische brouwerijgroep AB InBev zag afgelopen jaar zijn verkochte volumes wel toenemen, maar maakte beduidend minder winst dan verwacht. ’s Werelds grootste brouwer is pessimistisch voor de komende maanden en waarschuwt voor de gevolgen van de coronacrisis.

 

Dalende winstgroei

AB InBev boekte een totale omzet van 52,33 miljard dollar (47,7 miljard euro), een toename op organische basis van 4,3%. De Leuvense brouwer verkocht vorig jaar 561 miljoen hectoliter bier, een interne groei van 1,1% die voorbleef op de 0,7% die analisten verwachtten, schrijft De Tijd.

 

De winst van de bierreus bleef ver onder de verwachtingen: daar waar de markt rekende op een toename van de genormaliseerde bedrijfswinst met 3,5%, bleef AB InBev steken op een interne groei van 2,7%. Het bedrijf wist wel de schuldgraad terug te dringen naar vier keer de ebitda, eind 2018 bedroeg die ratio nog 4,6.

 

Vooruitzichten

De brouwer is ook pessimistisch gestemd over de komende maanden: “In het eerste kwartaal van 2020 verwachten we een ebitda-daling van ongeveer 10% als gevolg van zowel de uitbraak van COVID-19 als de uitdagende vergelijkbare basis, vooral in Brazilië”, luidt het in een toelichting op de jaarcijfers. De eigenaar van het Corona-bier schat de impact van de corona- of COVID19-crisis in China reeds op 285 miljoen dollar (260 miljoen euro) omzet.  

 

Voor het hele boekjaar verwacht AB InBev een ebitda-groei tussen 2 en 5%. Die groei zou vooral in de tweede jaarhelft gerealiseerd worden – als het coronavirus bedwongen kan worden. Beleggers kunnen de cijfers van de brouwer niet smaken: op de Brusselse beurs noteert het aandeel intussen ruim 11% lager dan de slotkoers van gisteren, meteen de laagste koers in zeven jaar.

 

Positie Brito onder vuur?

De teleurstellende resultaten, de sombere vooruitzichten en de dalende beurskoers verzwakken uiteraard ook de positie van CEO Carlos Brito. Eerder deze maand stapte ook zijn rechterhand, CFO Felipe Dutra, al op.

 

Op de vraag of hij nog wel de juiste man is om AB InBev te leiden, antwoordt Brito aan De Tijd dat “de raad van bestuur daarover beslist. We hebben een solide basis, met 70.000 mensen die ook owner zijn. De omstandigheden in China zijn moeilijk, maar we krijgen de zaken er weer in vorm. We werken aan het herstel van de crisis.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN