RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Belgische webshops verkopen voor meer dan 2 miljard in buurlanden

icon
Algemeen5 maart, 2020

In 2019 groeide de omzet van Belgische webshops tot ruim acht miljard euro. Meer dan twee miljard daarvan komt uit het buitenland, blijkt uit de jaarlijkse E-Commerce Barometer van The House of Marketing en sectorvereniging SafeShops. Beiden zien groot exportpotentieel, zeker in Duitsland. Ook de komst van Amazon en de coronacrisis kunnen e-commerce in ons land een stimulans bezorgen.

 

Tweerichtingsverkeer

Het vaak gehoorde negatieve verhaal dat de Belgische economie geld ziet verdwijnen naar buitenlandse webshops, verdient nuancering. Dat vindt Greet Dekocker, directeur van SafeShops.be: “Onze cijfers tonen aan dat Belgische webshops één vierde van hun omzet halen bij buitenlandse shoppers. Er bestaat dus wel degelijk een tweerichtingsverkeer: wij kopen in het buitenland, maar buitenlanders vinden ook hun weg naar Belgische webshops. Een zeer positief signaal dat de aantrekkingskracht van Belgische online handelaren bevestigt.”

 

De grootste omzet realiseren Belgische webshops in Frankrijk (bijna 28% van hun export), gevolgd door Nederland (18%), het Verenigd Koninkrijk (9,5%) en Duitsland (7,5%). “Eén van de sterktes van onze webshops is, dat ze standaard verschillende taalversies aanbieden: zeker Nederlands en Frans, vaak ook Engels”, zegt Dekocker. “Dat loont. Zelf denk ik dat er groot potentieel is in Duitsland: van leden hoor ik dat het een attractieve markt is. Bovendien wordt dat land wat minder bewerkt door Britse en Franse e-commercespelers. Dus het verdient zeker aanbeveling om ook een Duitse taalversie te voorzien. Daarnaast is er in het binnenland nog veel groeimarge.”

 

Drie transacties per seconde

De Belgische e-commercemarkt groeide vorig jaar tot 8,2 miljard euro, een stijging met 17% in vergelijking met 2018. Het aantal transacties steeg tot meer dan 85 miljoen, 22% meer dan het jaar voordien. Bovendien steeg het aantal online handelaren tot meer dan 29.000, een verhoging van 20%. “Elke dag komen er 13 webshops bij; elke seconde vinden er drie transacties plaats met een gemiddelde waarde van 96 euro”, zo schetst Julie Luppens van The House of Marketing de dynamiek in de Belgische onlinehandel.

 

De vertrouwde bankkaart is goed voor meer dan de helft van de transacties. “Deze betaalmethode is veel gebruiksvriendelijker geworden dankzij mobiele apps”, verklaart Lucas De Dycker van The House of Marketing. “Voor grotere bedragen grijpen mensen wel vaker naar de kredietkaart, die meer garanties biedt en hogere betaallimieten.” Beide kaarttypes zijn samen goed voor bijna 95% van de betalingen. Paypal en andere betaalapps volgen dus op zeer grote afstand.

 

De cijfers komen uit de vierde editie van de E-commerce Barometer van SafeShops en The House of Marketing: die brengt het Belgische onlinelandschap in kaart op basis van transactiedata van de betaalproviders. De data vertellen wat Belgische webshops verkopen – niet wat Belgische e-shoppers elders aankopen – en zijn bovendien een onderschatting: de omzet van Belgische bedrijven op buitenlandse marktplaatsen wordt niet meegerekend, de omzet van click&collect-aankopen – waarbij shoppers in de fysieke winkel afrekenen – evenmin.

 

“Geen schrik van Amazon”

Hoe Dekocker de toekomst ziet voor de Belgische e-commercebranche? Kan bijvoorbeeld de huidige coronacrisis een stimulans betekenen voor de online handel? “Dat is dubbel. Het kan nu inderdaad meer mensen aanzetten om de stap naar online aankopen te wagen, en we weten dat shoppers die het gemak van e-commerce éénmaal hebben ondervonden, snel overtuigd zijn. Maar anderzijds is er de economische realiteit: de voorraden komen uit de wereldwijde economie en daar ontstaan problemen. Niet voor niets heeft een speler als Coolblue zijn marketingacties teruggeschroefd en de prijzen verhoogd. En wat zal de reissector doen – waar de meerderheid van de boekingen ook online gebeurt? Het zal dus sterk verschillen per sector.”

 

Wel kan de komst van Amazon naar de Benelux een stimulans betekenen voor de hele e-commercebranche: “In andere landen hebben we gezien dat de start van een nieuwe marktplaats vaak een positief effect heeft op de verkopen van andere webshops, omdat de consument de gewoonte aanneemt om online op zoek te gaan. Veel leden ondervinden daarnaast dat het op zich een opportuniteit kan zijn om via Amazon of andere marktplaatsen te exporteren.”

 

Omzet Belgische e-commerce

Omzet Belgische e-commerce: evolutie sinds 2016

 

Aantal transacties

Aantal transacties: evolutie sinds 2016

 

Aantal Belgische webshops

Aantal Belgische webshops: evolutie sinds 2016

(Grafieken: SafeShops/The House of Marketing)

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN