RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Bijna helft retailers getroffen door “coronarecessie”

icon
Algemeen9 maart, 2020

Is een heuse coronarecessie in de maak? Bijna de helft van de retailers is al getroffen door het coronavirus, terwijl ook producenten en dienstverleners in de klappen delen. Alleen het klimaat kan even op adem komen.

 

Kwart consumenten mijdt winkellocaties

Voor het eerst sinds de financiële crisis in 2008 heeft Wall Street op de pauzeknop gedrukt: een kwartier lang is de beurs helemaal stilgelegd, om erger te voorkomen. Het mag dus niet verwonderen dat steeds meer economen vrezen voor een nieuwe economische recessie, de coronarecessie als het ware.

 

Al 45% van de Britse retailers heeft de omzet zien dalen sinds de uitbraak van het virus, terwijl 24% bang is voor permanente gevolgen door de huidige onderbrekingen in de toeleveringsketen. Slechts 7% is immers flexibel genoeg om van leveranciers te kunnen veranderen. Dat een kwart van de Britten winkelbestemmingen vermijden op dit moment, is een schamele troost. Ze kopen namelijk nog wel, maar dan online: 49% van de Britse consumenten zegt in een enquête meer online te zullen shoppen als het virus voort woedt. Al durft de helft dan wel niet rechtstreeks in China te bestellen…

 

Tot aan de deur en niet verder

Nu in de Benelux-supermarkten online bestellingen in de lift zitten, nemen de retailers wel hun voorzorgen om zichzelf te beschermen: in Nederlands Noord-Brabant levert Albert Heijn de boodschappen niet meer tot in de keuken zoals vroeger, maar enkel tot aan de voordeur. Tesco vraagt leveranciers in Groot-Brittannië dan weer om niet naar de kantoren te komen.

 

Voor producenten ligt het probleem eerder bij wat (niet) naar buiten gaat, dan wat binnenkomt: containers naar China worden tot twee maal zo duur en er is een tekort aan koelcontainers, wat de export flink bemoeilijkt. Onder andere voor Belgisch bier is dat een streep door de rekening: bij het West-Vlaamse Struise Brouwers zijn alle Chinese bestellingen voor het tweede kwartaal geannuleerd, aldus De Tijd. Het bedrijf kan daardoor momenteel ook zijn beloftes aan beleggers niet nakomen.

 

Zelfs Amazon ontsnapt er niet aan: op het internationale hoofdkwartier in Seattle bleek een medewerker besmet. Armani is de quarantaine in zijn Noord-Italiaanse thuisregio alvast zat en doneert 1,25 miljoen euro aan corona-bestrijding.

 

Goed of toch slecht voor het milieu?

Alleen het milieu haalt opgelucht adem, nu de hoeveelheid fijn stof in de lucht boven Chinese steden drastisch is gedaald en mensen plots naar Greta Thunbergs advies luisteren om minder het vliegtuig te nemen. Al zijn de luchthavenshops daar dan wel de dupe van: sommige grote Aziatische luchthavens draaien tot 70% minder omzet. 

 

Anderzijds wordt ook de strijd tegen verpakkingen en plastic voor eenmalig gebruik tijdelijk een halt toegeroepen: zo kunnen klanten bij Starbucks er niet meer terecht om hun eigen koffiemokken te laten vullen, iets wat de koffieketen de laatste jaren net aanmoedigt. 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN