RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Supermarkten worstelen met piek in online boodschappen

icon
Food17 maart, 2020

De coronacrisis veroorzaakt een enorme toename van de online bestellingen bij de supermarkten. De wachttijden bedragen daardoor vaak een week of meer. Carrefour heeft zijn webshop zelfs tijdelijk gesloten.

 

Verdubbeling

Klanten die hun wekelijkse boodschappen willen bestellen bij Collect & Go, de besteldienst van Colruyt, moeten geduld uitoefenen: alvast tot en met zaterdag zijn geen nieuwe reservaties mogelijk. Alle tijdslots zijn volzet. Bij Albert Heijn gelden zowel in België als in Nederland al wachttijden tot twee weken. De coronacrisis zorgt voor een ongeziene toename van het aantal onlineklanten, bevestigt ook Roel Dekelver van Delhaize aan RetailDetail.

 

“We zien de stijging al sinds twee weken, met een grote piek sinds donderdag. Het gaat momenteel om een verdubbeling vergeleken met de normale hoeveelheden. Daardoor zijn we nu inderdaad zo goed als volzet: vaak moeten klanten zeven dagen wachten. Zeker in de grote steden zit alles vol, daarbuiten kan je hier en daar nog een vrij slot vinden. We trachten capaciteit bij te creëren, maar dat is niet evident. Het zal de komende dagen dus moeilijk blijven. We vragen onze klanten om voorrang te geven aan afhalen, zodat we thuisbezorgen kunnen reserveren voor oudere en minder mobiele klanten. Maar afdwingen kunnen we dat uiteraard niet.” In de fysieke winkels wordt het nu iets rustiger qua toeloop, maar de lege rekken zijn nog lang niet overal aangevuld. “We hebben voldoende voorraad, maar aanvullen vergt nu eenmaal tijd. We vragen begrip van onze klanten.”

 

Overbelast

Bij Carrefour heeft de piek in het aantal bestellingen zelfs geleid tot het uitvallen van de webshop: “De site is momenteel inderdaad even niet toegankelijk wegens onderhoudswerken”, zegt woordvoerder Marco Demerling. “We doen er alles aan om deze zo vlug mogelijk weer toegankelijk te maken voor onze klanten. Het onderhoud is nodig omwille van de enorme toename van de bestellingen. In welke grootteorde dit ligt, varieert enorm en verandert elke dag. De online aankopen gaan niet ten laste van de winkelverkoop, waar we ook een stijging vaststellen. We doen er alles aan om deze piek te anticiperen en zullen al naargelang de evolutie maatregelen treffen. Je begrijpt dat dit in de huidige situatie zeer snel verandert. Iedereen bij Carrefour België levert enorme inspanningen om de beste service te leveren.”

 

De toename van online boodschappen doet zich in heel Europa voor. In Nederland meldt Jumbo dat de webshop volzet is. In Frankrijk is het aantal bestellingen in de zogenaamde ‘Drive’-afhaalpunten meer dan verdubbeld. In het Verenigd Koninkrijk hebben de webshops van Waitrose en Ocado het zelfs begeven onder het te grote aantal bezoekers, en is er een digitale wachtrij…

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN