RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Colruyt Group grijpt in: toch telewerk, Collect&Go gelimiteerd

icon
Algemeen17 maart, 2020

Zopas heeft Colruyt Group een uitgebreide update gegeven van de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus CoVid-19 maximaal in te perken. De krachtlijnen: een nieuwe procedure aan de kassa’s, een rem op Collect&Go, de non-foodwinkels gaan dicht en telewerken wordt mogelijk.

 

Beperkte dienstverlening Collect&Go

In zijn voedingswinkels volgt Colruyt Group in grote lijnen de voorzorgsmaatregelen die sectororganisatie Comeos vanochtend bekendmaakte. Dat wil zeggen dat winkelmedewerkers handschoenen krijgen en gevraagd worden om op regelmatige basis hun handen te blijven wassen, ook al is het druk in de winkel. De winkelkarren en kassa’s worden regelmatig ontsmet.

 

Colruyt roept klanten ook op altijd minstens één meter (of zowat een winkelkar) afstand van andere klanten en winkelmedewerkers te houden en beperkt net als de andere Comeos-leden het aantal klanten tot één klant per 10 m². Per winkel kan de winkelverantwoordelijke dus beslissen om tijdelijk geen nieuwe klanten binnen te laten, afhankelijk van de drukte. Medewerkers hoeven ook geen boodschappentassen meer te vullen aan de kassa’s: de retailer vraagt klanten dit zelf te doen. Opnieuw een kwestie van afstand houden.

 

De dienstverlening van Collect&Go wordt beperkt: het rondhalen van bestellingen in de Colruyt-winkels wordt tot nader order stopgezet omdat het te druk is in de winkels. Vanuit twee rondhaalcentra kan het bedrijf wel nog negentig Collect&Go-afhaalpunten beleveren. “We zullen dus opnieuw klanten moeten teleurstellen, en bieden hiervoor onze oprechte excuses aan. We werken zo hard we kunnen.”

 

Non-foodwinkels gaan dicht

Colruyt Group heeft beslist alle fysieke winkelpunten van Dreamland, Dreambaby en Fiets! te sluiten, met ingang van woensdag 18 maart en dit tot nader bericht. Deze maatregel geldt ook voor de tweedehandswinkels van Newstory en de tuinpop-ups van Dreamland. De webshops van deze drie winkelformules en Collishop blijven open. De Collishop-afhaalpunten in de winkels van Colruyt Group blijven beschikbaar. Alle klanten die een geboortelijst hebben bij Dreambaby zullen gecontacteerd worden om de vervollediging en levering van hun geboortelijst te regelen.

 

Telewerk toch toegestaan

Er was vanochtend wat commotie rond het nieuws dat Colruyt geen telewerk toestond voor zijn medewerkers, maar het bedrijf stuurt zijn beleid nu bij en geeft ook meer duiding bij de beslissingen: “Het is absoluut noodzakelijk dat er voldoende medewerkers ter beschikking blijven in onze winkels, onze productie-ateliers, onze logistieke centra en transport. We gaan daarvoor duizenden medewerkers van de andere diensten extra nodig hebben om dit mee te realiseren. De medewerkers van de ondersteunende diensten krijgen de mogelijkheid om van thuis te werken als hun werk dit toelaat. Deze medewerkers zullen maximaal voorzien worden van de nodige tools (zoals bijvoorbeeld VPN-connectie en laptop).” Andere medewerkers worden gevraagd om te komen helpen in de winkels, productie en logistiek wanneer dit nodig is.

 

Voor medewerkers die toch naar kantoor moeten of willen komen, heeft Colruyt Group enkele bijkomende maatregelen genomen: het bedrijf roept medewerkers op om maximaal verspreid te gaan zitten in verschillende bureaus en maximaal gebruik te maken van de vergaderzalen en kantines als extra bureelruimte. Glijdende uren worden uitgebreid naar de periode tussen 6u en 22u. Ook de openingsuren van de kantines werden verruimd: medewerkers kunnen er terecht van 11u tot 15u. “We vragen medewerkers ook om 1 stoel tussen te laten, elders te eten (in vergaderzaal of buiten) en om zoveel als mogelijk elektronisch te betalen.” 

 

Vergaderingen worden zoveel als mogelijk uitgesteld of vinden plaats via Skype. Regionale kantoren en shared offices blijven beschikbaar en de Colruyt Group Academy-huizen gaan open als extra regionaal kantoor. Die zijn goed voor een 400-tal extra plaatsen. “Zo vermijden we dat de regionale kantoren en shared offices overvol zitten.” De kantoorbus zal vanaf woensdag 18 maart niet meer rijden.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN