RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Franse supermarkten gaan Franse landbouw steunen

icon
Food25 maart, 2020

De corona-lockdown treft ook de landbouwers en kwekers in Frankrijk. Franse distributeurs verbinden zich er daarom toe om de verkoop van verse voeding van eigen bodem te stimuleren, via reclame of zelfs door het aanbod aan te passen.

 

30% minder groenten en fruit

Na de restaurants en niet-essentiële winkels moeten in Frankrijk nu ook de versmarkten sluiten, en dat is een bijkomende klap voor de al zwaar getroffen landbouwindustrie. In hun hamsterwoede grijpen consumenten momenteel immers meer naar houdbare en diepvriesproducten.

 

Interfel, de Franse interprofessionele organisatie voor groenten en fruit, tekent op de groothandelsmarkten een daling van de verkoop van 40% op. Bij Lidl zien ze dat sinds de start van de lockdown 20 tot 30% minder groenten en fruit worden verkocht, en dat bloemen en planten al helemaal niet meer over de toonbanken gaan.

 

De meeste Franse distributeurs beloven daarom nu producten van Franse oorsprong extra onder de aandacht te brengen. Système U zegt alles in het werk te stellen om de verkoop van seizoensproducten uit Frankrijk te bevorderen en de nationale productie te ondersteunen, terwijl Intermarché een nationale mediacampagne aankondigt om de Fransen te sensibiliseren, schrijft LSA.

 

Alleen nog Franse asperges

Opvallender is echter dat sommige ketens inheemse producten ook letterlijk gaan bevoordelen: vanaf woensdag legt Lidl alleen nog aardbeien en asperges uit Frankrijk in de winkels. Spaanse varianten, die al eerder waren ingekocht, haalt de keten zelfs uit de winkelrekken om te schenken aan hulporganisaties. 

 

Ook E.Leclerc gaat prioriteit geven aan aardbeien, komkommers, asperges en tomaten van Franse bodem. De oorspronkelijk geplande promotie met aardbeien uit Spanje, eind april, wordt vervangen door één met Frans fruit. Carrefour verbindt zich er dan weer toe de nationale visserijsector te ondersteunen door middel van concrete maatregelen.

 

Franse boeren kampen bovendien met een nijpend tekort aan arbeidskrachten nu de grenzen gesloten zijn. Landbouwfederatie FNSEA vraagt daarom tegelijkertijd heel wat vrijwilligers. De behoefte aan medewerkers op de boerderijen wordt voor de komende drie maanden op 200.000 mensen geschat. Wie tijdelijk werkloos is door de coronacrisis, wordt dus aangemoedigd om in het Zuiden van het land boeren te gaan helpen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN