RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Geen sprake van prijsmanipulatie: “Foodprijzen in België al een week stabiel”

icon
Food30 maart, 2020

Dat consumenten het bedrag op hun kasticket zien oplopen, is wel degelijk enkel het gevolg van het wegvallen van promoties, blijkt uit nieuwe metingen. Onder andere Colruyt en Albert Heijn tonen zich nu verheugd dat kortingen weer worden toegestaan.

 

Prijzen zijn stabiel

Op sociale media hadden verschillende consumenten zich de afgelopen dagen beklaagd over stijgende foodprijzen in de supermarkt, maar erg wetenschappelijk waren hun conclusies uiteraard niet. Opvallend was bovendien dat ze in hun kritiek vaak Colruyt viseerden. En dat is logisch, want Colruyt is een prijsvolger: de keten verlaagt de prijzen wanneer ze dalen bij concurrenten, bijvoorbeeld als gevolg van een promotie. Wanneer prijsverlagingen bij andere supermarktketens wegvallen, dan stijgen de prijzen ook bij Colruyt. Dat is exact wat er de afgelopen weken is gebeurd: doordat er nergens nog promoties waren, hoefde de marktleider er ook niet op te reageren. En dat werd zichtbaar op het kasticket.

 

Nieuwe metingen van Daltix bevestigen dat: een recente prijsvergelijking van meer dan 68.000 referenties bij supermarktketens Albert Heijn, Aldi, Carrefour, Colruyt en Delhaize toont aan dat de prijzen al meer dan een week stabiel zijn. Sinds 19 maart is de promotiedruk in België volledig weggevallen, waardoor de gemiddelde prijzen stegen. Sindsdien ziet Daltix echter geen significante prijsstijgingen meer in de winkels: van prijsmanipulatie is dus geen sprake. Ook uit metingen tien dagen geleden bleek overigens al dat de reguliere prijzen in de Belgische supermarkten stabiel bleven.  

 

Opluchting

In elk geval tonen verschillende retailers zich opgelucht dat kortingen en promoties binnenkort wél weer toegelaten worden. “We zijn zeer tevreden met het nieuwe standpunt van Minister Muylle rond promo’s, en binnen dat kader gaan we met Colruyt zo snel mogelijk de promo’s heractiveren om mee te helpen de winkelkar van de klant goedkoper te maken”, meldt de retailer op Twitter.

 

Ook Albert Heijn reageerde al: “We hebben ongelooflijk veel vragen over kortingen gehad de afgelopen dagen. Klanten missen het, klanten voelden het echt in de portemonnee. Tot 10 euro verschil volgens sommige klanten – dat is veel in tijden waarin de vinger op de knip zit. Wij zijn dus bijzonder blij dat we in deze tijden de ‘normaliteit’ en het voordeel van kortingen terugvinden. Promo zit in de genen van Albert Heijn – we gaan dus opnieuw uitpakken met kortingen die de klant verdient”, aldus woordvoerder Ann Maes.

 

Bij monde van Fevia en de BABM tonen ook de fabrikanten zich tevreden: “Deze bijsturing van het tijdelijke verbod zorgt ervoor dat lopende promoties en afspraken over promotieacties die voedingsbedrijven en retailers voor de inwerkingtreding van het verbod maakten, nu gewoon verder kunnen worden toegepast. Fevia en BABM hebben hierop van bij de invoering van het verbod aangedrongen. Het verbod gaf immers aanleiding tot heel wat verwarring en onzekerheid op het terrein en dreigde de continuïteit van de bevoorrading van de winkels te belemmeren. Fevia en BABM zijn dan ook tevreden dat dit nu politiek wordt bevestigd en gecommuniceerd.”

 

promotiedruk in Belgische supermarkten (grafiek)

Impact op prijzen (grafiek)

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN