RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Corona-effect: minder vaak naar de supermarkt, vollere kar

icon
Food2 april, 2020

Hoe is het koopgedrag van de Belgische gezinnen geëvolueerd sinds de lockdown? Het GfK consumentenpanel levert enkele interessante inzichten over wat er de afgelopen drie weken is gebeurd.

 

Dinsdag 17 maart was topdag

De ingrijpende maatregelen om het coronavirus in te dijken hebben vanzelfsprekend een grote impact op het koopgedrag in de supermarkt, zowat de enige winkel waar shoppers nog terecht kunnen. Er waren ongeziene hamstergolven en er werden strenge veiligheidsvoorschriften ingevoerd. De omzetten stegen met dubbele cijfers, zoals onderzoeksbureau Nielsen vorige week al meldde.

 

Consumenten lijken nu inderdaad voorzichtiger geworden en beperken de verplaatsingen buitenhuis. Dat blijkt in elk geval uit voorlopige cijfers van het GfK consumentenpanel, die onderzoeksdirecteur Davy Van Raemdonck zopas bekendmaakte. In week 13 – de week van 23 tot en met 29 maart – daalde de wekelijkse bezoekfrequentie met 11,7%. In de eerste helft van maart steeg de frequentie nochtans – een gevolg van de hamsterpaniek wellicht. Het gemiddelde winkelmandje was de afgelopen drie weken dan weer significant groter: mensen kochten zowat 20% meer dan normaal per winkeltrip. Men komt dus minder vaak, en men koopt meer.

 

De aankondiging van de lockdown zorgde zoals we zagen voor een rush op de supermarkt. Dinsdag 17 maart was een absolute topdag: op die dag verkochten de winkels wel 22% van de weekomzet in FMCG en vers. In normale omstandigheden is de dinsdag goed voor zowat 12% van de weekomzet. Een week eerder waren ook donderdag 12 en vrijdag 13 maart al topdagen waarop gehamsterd werd. GfK ziet dat het omzetaandeel op zondag licht daalt sinds de lockdown. Een mogelijke verklaring is dat sommige zelfstandige supermarkten de openingsuren op zondag beperkt hebben – of zelfs besloten om de winkel op zondag te sluiten.

 

Tot slot nog een weetje: 21% van de gezinnen zegt dat ze elke avond applaudisseren voor de helden uit de zorgsector, 29% doet dat om de andere dag.

 

20% meer op kassaticket, maar frequentie daalt

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN